Anbud365-kommentatorene (IV): Innsynskrav – har en jobb å gjøre!

Anbud365: Anbud365-kommentatorene (IV): Innsynskrav – har en jobb å gjøre!- For å ta til seg mer kunnskap og kompetanse om tildeling og innsyn, er et godt alternativ å lese hva KOFA sier om «feil» som er begått. Dette gjelder både offentlige innkjøpere og aktører i leverandørmarkedet. Oppfordringen kommer fra Anbud365-kommentator Arve Sandvoll, rådgiver anskaffelser, fellesenhet i Gjøvikregionen.

Skriv ut artikkelen

Både offentlige innkjøpere og leverandørmarkedet har en jobb å gjøre! Det sier Anbud365-kommentator Arve Sandvoll, rådgiver anskaffelser, fellesenhet i Gjøvikregionen. Det er for lite kunnskap om regelverket og kompetanse i leverandørmarkedet, som er blant årsaken til et innsynskrav, ikke alene «lettvinte løsninger», hevder han. Hans synspunkter gjelder sammenhengen mellom kvaliteten på tildelingsbrevene og strømmen av innsynsbegjæringer.

Denne sammenhengen reises i et intervju her på Anbud365 for noen dager siden. I et intervju med Roger Bang Eie hos oss gir Jeanette Berglund, Teamleder innkjøp i Trondheim Renholdsverk, uttrykk for følgende: Oppdragsgivere må jevnt over bli flinkere til å levere gode og utdypende tildelingsbrev, godt forankret iht. regelverket. Man ser for mange lettvinte løsninger, som jeg kan forstå at det bes om innsyn i.

For lite kunnskap

Anbud365 inviterte de som er med i vårt nyetablerte kommentatorkorps til å komme med synpunkter på dette. – I utgangspunktet er jeg nok enig når vi leser og hører om innsyns-kravene, noe jeg selv har opplevd fra tid til annen, konstaterer Sandvoll. Det er også mulig at noen tar for lett på oppgaven og fremsetter lettvinte løsninger som ikke holder vann.

Men, Sandvoll mener det er for enkelt å si at «lettvinte løsninger» alene er grunnen til at det kommer et innsynskrav, og: – Min påstand er at det er for lite kunnskap om regelverket og kompetanse i leverandørmarkedet, som er blant årsakene til et innsynskrav. Jeg må også tilføye at det ikke alltid er god nok kunnskap og kompetanse hos offentlige innkjøpere, noe som igjen fremtvinger et innsynskrav.

Forankret i regelverket

Det er en selvfølge at et tildelingsbrev skal være forankret i regelverket, understreker Sandvoll og mener at et innsynskrav ikke starter her. – Anskaffelsesprosessen i seg selv er hvor det hele starter, poengterer han. Det er i konkurransegrunnlaget man legger grunnlaget for en god prosess, da spesielt med tanke på konkrete og forståelige tildelingskriterier som enhver oppgående person kan forstå. Og vekte disse på en måte som gjør at de kan relateres til det som skal anskaffes.

Og Sandvoll har med seg en oppfordring: – For å ta til seg mer kunnskap og kompetanse om tildeling og innsyn, er et godt alternativ å lese hva KOFA sier om «feil» som er begått. Dette gjelder både offentlige innkjøpere og aktører i leverandørmarkedet.

En annen påstand fra hans side, ikke dokumenterbart, men kan forstås utfra de fremsatte argumenter i et innsynskrav, er at enkelte aktører i leverandørmarkedet tror kanskje at KOFA er deres hjelper til å vinne et oppdrag hvor deres innsynskrav ikke fører frem.

Bli den første til å kommentere på "Anbud365-kommentatorene (IV): Innsynskrav – har en jobb å gjøre!"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.