15% av drøyt 500 medlemmer i den svenske foreningen Byggföretagen nærer mistanker om at alt ikke foregår på rett måte når det offentlige driver med sine anskaffelser. Det fremgår av en undersøkelse foreningen var gjennomført og som viser at for mye lav pris, for lite oppfølging og for høye krav for øvrig gjør at mange bedrifter avstår fra anbudskonkurranser. Byggföretagen mener at dialogen mellom oppdragsgivere og leverandører må bli betydelig bedre.
Byggföretagens nasjonale anskaffelsesutvalg har gjort en undersøkelse blant foreningens medlemmer for å få status på hvordan det offentliges anskaffelser oppleves. Undersøkelsen ble gjort i november/desember i fjor og 520 foretak svarte.
Pris, krav og oppfølging
Tre av fire bygg- og anleggsforetak sier de ville deltatt i det offentliges anskaffelser om det hadde vært mindre fokus på laveste pris, samt økt forutsigbarhet når det gjelder hvilke krav som stilles – og når det gjelder oppfølging. I dag er drøyt halvparten (57%) av byggforetakene med i offentlige anskaffelser, viser undersøkelsen.
Nesten en av tre som er med i det offentliges anskaffelser, peker på at oppfølgingen av krav som stilles, er mangelfull.
Mer tillit
Tre grep vil, skriver Byggföretagen, gjøre anskaffelsesmarkedet mer interessant for flere bedrifter. For de første, heter det, vil leverandørene vises mer tillit fra de kjøpende virksomhetenes side. Det er en bekymring for at anskaffelsene ikke går riktig for seg, oppfølgingen er mangelfull og dialogen med leverandørene må bli betydelig bedre – tidligere i prosessen. Undersøkelsen viser at 15% av de spurte ikke stoler på at alt går rett for seg i anskaffelsene.
Unødig høye krav
Mange mindre foretak, fremholder Byggföretagen i sine kommentarer til undersøkelsen, opplever fremdeles at det byr på problemer med å levere tilbud i offentlige anskaffelser. Det kommer bl.a. av komplisert administrasjon, men også unødige høye krav som stilles.
På grunn av for høyt stilte kvalifikasjonskrav avstår nærmere halvparten av de foretak som jevnlig deltar i offentlige anbudskonkurranser iblant å la være å levere tilbud – på tross av at de mener de kan levere oppdraget.
Dialog
Problemene henger også sammen med den sviktende dialogen, bl.a. er det behov for at informasjonen om kommende anskaffelser må bli bedre og tydeligere. Byggföretagen poengterer at tydelige konkurransegrunnlag og relevante krav som ikke er altfor langtrekkende for sitt formål er grunnleggende forutsetninger for å få kvalitative tilbud som er mulig å sammenlikne. Bruk tidlig dialog for å utveksle informasjon med leverandørene og avstem med bransjen hva som er egnede krav forut for kommende anskaffelser, er rådet fra foreningen.
Bli den første til å kommentere på "15% av svenske byggforetak stoler ikke på at alt går rett for seg i offentlige anskaffelser"