Kommunale Molde-foretak må rydde opp, haltende anskaffelsespraksis

Anbud365: Kommunale Molde-foretak må rydde opp, haltende anskaffelsespraksisPå bildet: Gerd-Elin Løken konst. daglig leder/avdelingsleder i Molde eiendom og Bjarte Koppen, daglig leder i Molde vann og avløp.

Skriv ut artikkelen

To kommunale foretak i Molde må rydde opp i sin anskaffelsespraksis. Det er de bedt om av kommunens kontrollutvalg. Hos et av foretakene viser en gjennomgang at det er behov for å utarbeide konkurranser eller intensjonskunngjøringer med 14 leverandører, m.a.o er ikke alt på stell. Hos det andre foretaket viste det seg å være gjort anskaffelser med 32 leverandører for summer over 100 000.  Blant disse rammeavtaler som må fornyes og enkeltanskaffelser som må dokumenteres.

ROR Innkjøp er et innkjøpssamarbeid mellom kommunene Aukra, Molde og Rauma, hvor Molde kommune er vertskommune. I tillegg deltar Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS i samarbeidet. ROR innkjøp er også innkjøpsavdeling for Molde vann og avløp KF og Molde Eiendom.

Behov for konkurranser

Molde vann og avløp KF har sammen med ROR innkjøp, rapporteres det til kommunens kontrollutvalg, gått gjennom innkjøpspraksisen i foretaket og funnet at foretaket har handlet varer fra 291 ulike leverandører. Det er handlet for over 100 000 fra 62 leverandører. Alle disse er gjennomgått, men med størst fokus på de 28 leverandørene som det er handlet mest hos, og hvor behovet vil være gjentagende fremover, heter det. Gjennomgangen har avdekket behov for å utarbeide konkurranser eller intensjonskunngjøringer med 14 av leverandørene til Molde vann og avløp KF.

Kontrollutvalget ber etter dette om at Molde vann og avløp KF bringer sine anskaffelser som kan være i strid med lov om offentlige anskaffelser i orden. Likeledes at det blir vurdert å innføre kontrollrutine for å avdekke brudd på anskaffelsesregelverket. Det ønskes dessuten en statusrapport for oppfølging av skisserte tiltak og anmodninger til utvalgets første møte 2025.

Fornyelse, dokumentasjon …

Når det gjelder det andre kommunale foretaket, Molde eiendom KF, har de sammen med ROR Innkjøp gått gjennom avtaler og anskaffelser, som i stor grad viser leieavtaler og anskaffelser gjennomført via rammeavtaler. Foretaket har totalt sett handlet varer og tjenester fra 93 ulike leverandører. Når man ser bort fra rammeavtaler og husleiekostnader er antallet 32 leverandører der det er gjort anskaffelser for summer over 100 000.  Blant disse 32 anskaffelsene er det rammeavtaler som må fornyes og enkeltanskaffelser som må dokumenteres, og, fremholdes det i rapporten til kontrollutvalget, skal det jobbes med å bedre kompetansen og rutinene.

Anmodningen fra kontrollutvalget til Molde eiendom KF er at de gjennomgår anskaffelsene som kan være i strid med offentlige anskaffelser og bringer disse i samsvar med regelverket. Dessuten bes det om at det etableres kontrollrutiner for å hindre at anskaffelser i strid med regelverket for offentlige anskaffelser skjer. En form for kontrollrutine for å avdekke brudd på anskaffelsesregelverket bør etableres og en statusrapport for arbeidet skal foreligge til kontrollutvalgets første møte i 2025.

Bli den første til å kommentere på "Kommunale Molde-foretak må rydde opp, haltende anskaffelsespraksis"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.