Vanskeligere for SMB og dyrere for oppdragsgivere om Doffin legges ned

Anbud365: Vanskeligere for SMB og dyrere for oppdragsgivere om Doffin legges nedStortingsrepresentant Anne Kristine Linnestad spurte, og næringsminister Cecilie Myrseth svarte – og dermed kom Doffin på Stortinget.

Skriv ut artikkelen

Om Doffin legges ned, måtte norske offentlige oppdragsgivere selv oversette til et EU-språk sine kunngjøringer som skal ut i Europa – norsk er jo ikke et EU-språk. Det ville årlig kostet dem tre mill ekstra. Nå gjør Doffin det gratis for dem. Og en nedleggelse av Doffin kunngjøre det vanskeligere for SMB å finne oppdrag, ettersom EUs kunngjøringsportal er gigantisk sammenliknet med vår egen Doffin. Dette fremgår av et skriftlig svar fra næringsminister Cecilie Myrseth til Stortinget.

Det var stortingsrepresentant Anne Kristine Linnestad som i et skriftlig spørsmål til næringsministeren ville vite hva Doffin kostet i året. Og hvor mye kan det offentlige spare på å gjøre som Danmark og bare gå over til kunngjøringer på den europeiske løsningen TED? Undret representanten seg på.

Doffin med flere roller

I sitt svar slo næringsminister Myrseth fast at Doffin årlig formidler årlig omkring 20 000 kunngjøringer, som dekker en vesentlig andel av de omtrent 740 mrd som offentlige anskaffelser utgjør årlig. I tillegg videresender Doffin bl.a. kunngjøringer til EUs anskaffelsesplattform, TED (Tenders Electronic Daily). – Det følger av EØS-avtalen og anskaffelsesregelverket at oppdragsgivere skal kunngjøre anskaffelser over visse terskelverdier i hele EØS-området via TED, konstaterte statsråden.

Doffin er de siste årene videreutviklet av DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring), bl.a. som følge av digitaliseringen av kunngjøringsskjemaene som benyttes i TED. Doffin vil etter planen være i ordinær drift fra 2025. Totale årlige forvaltningskostnader for Doffin er ventet å være rundt 11,5 mill. Disse tallene er usikre, da dette er estimater for fremtidig forvaltning. – Digitaliseringen stiller store krav til funksjonalitet i Doffin, og det er derfor gjort omfattende endringer i løsningen, opplyste Myrseth i sitt skriftlige svar til Stortinget, og:

Gratis oversettingstjeneste

– Det er ikke anledning til å publisere kunngjøringer på norsk i TED, siden norsk ikke er et offisielt EU-språk. Derfor legger Doffin til rette for at oppdragsgivere kunngjør på norsk i Doffin, mens Doffin oversetter kunngjøringen til engelsk før den sendes videre til TED. Doffin tilbyr i denne sammenheng en gratis oversettingstjeneste basert på kunstig intelligens, som forenkler prosessen for oppdragsgiverne. Det er anslått at tjenesten sparer offentlige oppdragsgivere for anslagsvis 3 millioner kroner årlig sammenlignet med en løsning hvor hver enkelt oppdragsgiver oversetter kunngjøringen selv. Doffin tilbyr også veiledning til kunngjøringsprosessen på norsk.

Vanskeligere for SMB

Næringsministeren påpekte at en nedleggelse av Doffin vil innebære at kostnader overføres fra DFØ til offentlige oppdragsgivere og private leverandører. For oppdragsgivere vil dette være kostnader knyttet til å utarbeide kunngjøringer på engelsk eller annet EU-språk, og kostnader knyttet til selve kunngjøringen i TED. For leverandører, og særlig små og mellomstore bedrifter, kan det bli vanskeligere å finne frem til konkurranser i TED. – Dette kan igjen føre til redusert konkurranse om offentlige kontrakter, poengterte statsråd Myrseth.

Ettersom representanten Linnestad brakte situasjonen i Danmark på banen, konstaterte næringsministeren at norske Doffin ikke kan sammenlignes direkte med EU-landenes nasjonale kunngjøringsportaler, fordi TED ikke aksepterer kunngjøringer på norsk.

Bli den første til å kommentere på "Vanskeligere for SMB og dyrere for oppdragsgivere om Doffin legges ned"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.