Det trengs mer tid før persontrafikken på jernbanen kan konkurranseutsettes, melder Samferdselsdepartementet. Behovet for å bidra til redusert usikkerhet blant ansatte og togoperatører er en av årsakene. Utkast til konkurransegrunnlag blir dermed ikke sendt ut på høring nå, slik det var planlagt, og den såkalte «trafikkpakke Nord» utsettes ett år.
Det har i snart ti år vært konkurranse om godstransport på bane. I 2006 startet trafikken på Gjøvikbanen etter en anbudsrunde om persontogtilbudet, og departementet har gode erfaringer med dette.
Departementet holder fast på ambisjonen om trafikkstart ved ruteendring i desember 2018 for trafikkpakke Sør, som omfatter persontogtilbudene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.
Trafikkpakke sør og Nord
Opprinnelig var planen at trafikkstart for trafikkpakkene Sør og Nord skulle være samtidig, ved ruteendring i desember 2018. Som følge av at prosessen knyttet til konkurransen om trafikkpakke Sør er justert, blir det av kapasitetsmessige grunner utfordrende for togselskapene og Jernbanedirektoratet å arbeide med to konkurranser så å si samtidig.
Trafikkstarten for trafikkpakke Nord utsettes derfor med ett år, til desember 2019. Trafikkpakke Nord omfatter persontogtilbudene på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntogene på Dovrebanen.
Samferdselsdepartementet er nå i full gang med å tilrettelegge for anbud som skal gi best mulige togtilbud. Mye må imidlertid på plass for å sikre en god anbudsprosess. Departementet har derfor besluttet å justere fremdriften i dette arbeidet. Utkast til konkurransegrunnlag blir derfor ikke sendt ut på høring nå, slik det opprinnelig var planlagt.
Elementer skal avklares
Tiden fremover vil bli brukt til å avklare enkelte elementer som Samferdselsdepartementet mener er viktige for å sikre suksess i anbudet:
- Det er viktig at de nye statlige selskapene som skilles ut fra NSB får “satt seg”. Selskapene kommer til å være underleverandører til togoperatørene som skal kjøre på jernbanen. Utsettelse gir prekvalifiserte togoperatører mer tid til å ha dialog med sine underleverandører før konkurransen starter.
- Våren 2017 legger Samferdselsdepartementet fram Nasjonal transportplan 2018-2029. Det er hensiktsmessig å se konkurranseutsettingen i sammenheng med ny Nasjonal transportplan.
- Samferdselsdepartementet trenger mer tid til avklaringer for å kunne redusere usikkerheten både for ansatte og togoperatører som skal konkurrere om trafikkpakken. Dette gjelder blant annet spørsmål om pensjon, og hvordan NSB kan settes i stand til å konkurrere på like vilkår. Her er det igangsatt en prosess mot ESA for å avklare statsstøtterettslige spørsmål, og som vil ta noe tid.
Bli den første til å kommentere på "Planene om konkurranseutsetting på jernbanen drøyer"