I tillegg til selve loven er det ni ulike forskrifter som gjelder for offentlige anskaffelser fra årsskiftet. Senere i vårsemesteret kommer en til. I tillegg har Forsvaret sitt spesielle regelverk, og det fins dessuten en forskrift som gjelder gjennomføring av EU/EØS–direktivene i Norge. En av de helt nye forskriftene skal fungerer som «ris bak speilet» for dem som ikke innretter seg etter pålegg knyttet til internasjonale forpliktelser.
Ny, revidert lov om offentlige anskaffelser trådte i kraft ved sist årsskifte. I tillegg gjelder en hel rekke forskrifter:
- Forskrift om offentlige anskaffelser (anskaffelsesforskriften)
- Forsyningsforskriften
- Konsesjonskontraktforskriften
- Forskrift om konsesjonskontrakter
- Klagenemndsforskriften (gjelder Kofa) med endringer som trådte i kraft 1. januar 2017
- Forskrift om forsvars- og sikkerhetsanskaffelser
- Forskrift om fastsettelse av tvangsmulkt i medhold av lov om offentlige anskaffelser.
- Forskrift om plikt til å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter.
- Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.
Et par til …
I tillegg har Forsvaret sitt regelverk – Anskaffelsesregelverk for forsvarssektoren (ARF), og en ny forskriftsbestemmelse om miljø er sendt på høring med first til 10. februar.
Det er også en forskrift om gjennomføring av EØS-avtalens vedlegg XVI punkt 6/Rfo EØF/Euratom nr. 1182/71) om fastsettelse av regler for frister, datoer og tidspunkter. Det er en forskrift de færreste vil komme i kontakt med.
Tvangsmulkt
En av forskriftene på listen over er imidlertid ikke så mye omtalt. Rett nok hadde Anbud365 i sin tid en omtale av høringsutkastet, men nå er tvangsmulkt–forskriften altså trådt i kraft. I anskaffelsesloven som gjaldt frem til utgangen av 2016 var det ingen hjemmel for en slik forskrift. Den gjelder pålegg som er nødvendige for å sikre oppfyllelse av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen, WTO-avtalen om offentlige innkjøp eller andre internasjonale forpliktelser som Norge er forpliktet av.
Det arbeides med å overlate innkrevingsansvaret til Statens innkrevingssentral (SI), noe som krever en endring i SI–forskriften og en avtale mellom Nærings– og fiskeridepartementet og Skatteetaten. I tvangsmulkt–forskriften står det at mulkten kreves inn av Skatteetaten og tilfaller staten.
Ingen sanksjon
I høringsnotatet skrev NFD bl.a. at tvangsmulkt ikke skal anses som en sanksjon, men som et fremadrettet tiltak som har til formål å skape et oppfyllelsespress. Hensikten er bare å sikre at Norge oppfyller sine internasjonale forpliktelser, ikke, heter det, at departementet generelt skal føre tilsyn med at anskaffelsesregelverket overholdes.
Størrelsen på tvangsmulkten foreslås å være tre ganger rettsgebyret, som etter 1. januar er NOK1049 pr. dag. Helligdager, fridager, lørdag og søndager er unntatt. Der oppfyllelse er særlig påkrevd, f.eks. å sikre etterlevelse av dommer i EFTA–domstolen, kan det være aktuelt med høyere tvangsmulkt, men aldri høyere enn ti ganger rettsgebyret, ifølge forskriften.
Bli den første til å kommentere på "Ni forskrifter gjelder for offentlige anskaffelser, snart kommer nr. 10"