Undersøkelse: Bærekraft og 30%-miljøkrav på topp over spørsmål til DFØ i 2024

Anbud365: Undersøkelse Bærekraft og 30%-miljøkrav på topp over spørsmål til DFØ i 2024Også anskaffelses-tjenester var med i en kundeundersøkelse som Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) gjennomførte i fjor. På bildet divisjonsdirektør Dag Strømsnes i Anskaffelsesdivisjonen i DFØ (Foto: DFØ).

Skriv ut artikkelen

Regjeringens innføring av de skjerpede klima- og miljøkravene (30%) fra 1. januar i fjor gav Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) mye å henge fingrene i. I en undersøkelse gir godt over halvparten av DFØ-brukerne uttrykk for at det var temaet når de tok kontakt. Nær sju av ti sier at DFØ er den foretrukne aktør å spørre når det gjelder bærekraftige anskaffelser. Mer enn tre av fire gir uttrykk for at DFØS tjenester innen anskaffelser bidrar til bedre regeletterlevelse. Men det er også forbedringspunkter, viser det seg.

Opinion gjennomførte i fjor en kunde- og brukerundersøkelse på vegne av DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring). 909 intervju ble gjennomført med personer som har en relasjon med DFØ og har vært i kontakt med DFØ siste 12 måneder. Undersøkelsen, som Anbud365 har fått tilgang til, omfattet også tjenesteområdet anskaffelser.

Bærekraft-spørsmål

Resultatene viser at mest kontakt med DFØ har det vært når det gjelder bærekraft (47% av de som svarte) og gjeldende regelverk/Statens standardavtaler (46%). Etterspørselen etter disse to ligger vesentlig høyere enn de tre årene før undersøkelsen viser tall for.

Motsatt er kontakten med DFØ om digitalisering av offentlige anskaffelser på vei ned fra en topp i 2021.  Det samme gjelder innovative anskaffelser, der toppen når det gjelder kontakt, ble nådd i 2021/2022.

Digitaliserings-misnøye

Et av spørsmålene i undersøkelsen er hvor fornøyd de som tar kontakt, er med tjenestene de får. Høyest score er knyttet til tjenestene gjeldende regelverk og Statens standardavtaler. Her er det bare 13% som tilkjennegir misnøye.

Her kommer misnøyen klarest frem når de gjelder kontakt knyttet til digitalisering av offentlige anskaffelser (tilrettelegge for økt bruk av digitale verktøy i hele anskaffelsesprosessen). Her er en av tre mer eller mindre misfornøyde.

Doffin og DFØ

Av de som kjente til Doffin, var 62% fornøyd med DFØs tilrettelegging og veiledning for bruk av følgende digitale verktøy i anskaffelsesprosessen. Tilsvarende scoret eBevis høyt, mens bestillingsløsning, KAV og digital matching av ordre og faktura befinner seg i den andre enden.

Brukerne er i størst grad enig i at DFØ er en foretrukket aktør å henvende seg til for mer bærekraftige anskaffelser, der 68% svarer «topp 3» på en skala fra 1 til 6, m.a.o. 4, 5 og 6). Det er, heter det, vesentlig høyere enn i 2021 og 2023. Brukerne er i minst grad enig i at DFØs tjenester bidrar til å bekjempe arbeidslivskriminalitet.

Bedre regeletterlevelse

Mer enn tre av fire gir uttrykk for at DFØS tjenester innen anskaffelser bidrar til bedre regeletterlevelse. Nesten to av tre er enig i at DFØs tjenester til bedre prosesser fra behov til oppfølging.

I fjor var det veiledning om klima- og miljøhensyn i anskaffelser (30%-vekting) som toppet listen over benyttede tjenester. Hele 53% av de spurte sier at de har vært i kontakt med DFØ om dette. Sparretelefonen var også etterspurt (29%), mens sertifiseringsordning på offentlige anskaffelser (SOA), effektkalkulatorer (for kjøretøy, IKT og matvarer) og statistikk om grønne anskaffelser, samt bilparkdata er blant det som er i den andre enden av skalaen.

Innkjøpsledernettverket

Høyest andel er fornøyd med innkjøpsledernettverk, lavest med veiledningen om nye Doffin og eForms. Spørsmålet var hvor fornøyd eller misfornøyd man var med ulike tjenester. Snittet i svarene på spørsmålet lå høyest når det gjelder sertifiseringsordning på offentlige anskaffelser (SOA). Lavest veiledningen om nye Doffin og kunngjøringsskjemaer (eForms).

Bli den første til å kommentere på "Undersøkelse: Bærekraft og 30%-miljøkrav på topp over spørsmål til DFØ i 2024"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*