Danske kommuner fortsetter jevnt og trutt å øke andelen offentlig-privat samarbeid, dvs. å bruke konkurranseutsetting, viser en analyse utført av Dansk Industri, søsterorganisasjonen til NHO. Konkurranseutsettings-indikatoren er nå 27,9% – opp 0,1 prosentpoeng. Siden 2020 er det blitt kommunale oppgaver for 4,7 mrd. mer å konkurrere om for leverandørmarkedet. Men potensialet er så mye, mye større, heter det.
Det er forskjellene mellom kommunene som viser at det fortsatt er potensial for ytterligere konkurranseutsetting. I løpet av de siste fire årene har det vært en liten økning i den totale andelen oppgaver som kommunene setter ut på anbud, fremgår det av utviklingen i Konkurranseutsettingsindikatoren (IKU). Den måler forholdet mellom kommunenes utgifter til konkurranseutsettingsoppgaver og den totale verdien av anbudsberettigede oppgaver.
Store forskjeller
Økningen i konkurranseutsetting siden 2020 tilsvarer at det nå er oppgaver for 4,7 mrd danske kroner (2024-priser) mer som løses via offentlig-privat samarbeid.. Konkurranseutsetting og offentlig-privat samarbeid kan f.eks. bidra til billigere oppgaveløsninger, høyere kvalitet eller lavere klima- og miljøavtrykk, fordi kommunene kan finne ut om oppgavene kan løses mer effektivt i samarbeid med private aktører, skriver Dansk Industri.
Det er imidlertid store forskjeller i andelen oppgaver som enkeltkommuner velger å løse i samarbeid med private selskaper. IKU svinger mellom ca. 20 og ca. 40 %, noe som indikerer et uutnyttet potensial for økt offentlig-privat samarbeid.
Søke inspirasjon hos de fremste
Potensialet er også tydelig når man beregner IKU i kommunenes ulike oppgaveområder. Så godt som alle kommuner kan finne områder der de kan øke sin konkurranseeksponering, fremholdes det i analysen. De kan søke inspirasjon hos de ti kommunene som innenfor de enkelte oppgaveområdene klarer å løse flest oppgaver gjennom offentlig-privat samarbeid. Spesielt innenfor de tekniske oppgavene (byutvikling samt trafikk og infrastruktur) er det potensial for å oppnå høy grad av konkurranseeksponering ved å se mot de 10 beste kommunene.
Dette potensialet, heter det, må imidlertid også sees i lys av hvor mye de enkelte oppgaveområdene utgjør i danske kroner og øre. Sosiale oppgaver i form av bl.a. barnehage og eldreomsorg utgjør nesten 60% av de totale kommunale budsjettene, mens graden av offentlig-privat samarbeid er relativt lav (27,1%, målt ved IKU). Her vil selv en liten økning i konkurranseutsettelsen ha stor innvirkning målt i kontraktsverdien.
Dersom kommunene økte konkurranseutsettelsen med 5 prosentpoeng på sosialområdet, ville det tilsvare ytterligere offentlig-privat samarbeid for 8,15 mrd danske kroner. En tilsvarende økning på trafikk- og infrastrukturområdet tilsvarer bare 643 mill danske kroner.
Drøyt 40 mrd venter
Dersom kommunene klarer å øke konkurranseeksponeringen på alle områder i tråd med beste praksis, vil selskapene ha tilgang til å gi tilbud på tilleggsoppgaver tilsvarende 41,1 mrd danske kroner. Dette vil øke IKU nasjonalt fra dagens 27,9 til 42%, viser Dansk Industris anslag.
Bli den første til å kommentere på "Danmark: Leverandørmarkedet har fått 4,7 flere kommune-mrd å konkurrere om"