I mange svenske kommuner går kommunale og private leverandører av hjemmetjenester med underskudd år etter år. Det håndterer kommunene, men det blir vanskelig for de private leverandørene i dette valgfrihetssystemet. Dermed er ikke kompensasjonen til kommunal og privat regi den samme – kommunene får mer, konstaterer Vårdföretagarna i en fersk rapport. Der foreslår de også tre tiltak som skal hjelpe på situasjonen.
Vårdföretagarna er en arbeidsgiver– og bransjeorganisasjon i Svenskt Näringsliv for private foretak som tilbyr helse– og eldreomsorg. Om lag 2000 foretak med mer enn 100 000 ansatte er medlemmer i foreningen, som nå har publisert rapporten «Hemtjänst med förhinder».
Siden 2009 har Sverige hatt en egen lov om valgfrihet, som åpner for at en kommune kan gjennomføre en såkalt kvalitetskonkurranse på en rekke områder der kommunene tidligere har vært eneste alternativet. Om lag 24% av alle hjemmetjeneste–timer utføres i dag i privat regi. Nærmere 41 000 personer får i dag et slikt tilbud i privat regi, på kontrakt med en kommune.
Konkurranse på like vilkår
Det er et grunnleggende prinsipp i den svenske loven om valgfrihet at kommunene stiller samme kvalitetskrav og betaler ut den samme kompensasjon uansett om hjemmetjenesten skjer i kommunens egenregi eller i privat regi.
I 2015 fulgte Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) opp de kommunene som har innført valgfrihet i hjemmetjenesten. Man fant da at så mange som sju av ti utførere kunne vise til et underskudd i hjemmetjenesten i egen regi. Dette, skriver Vårdföretagarna i sin rapport, indikerer at kommunene ikke makter å prissette hjemmetjenesten på rett måte og at privat og kommunal hjemmetjeneste ikke fungerer på samme vilkår.
Kommunene får høyere kompensasjon
Oppfølgingen som SKL gjorde, viste at de kommunene som oppviste underskudd i 2014 håndterte dette. De fleste oppgav at de skrev av eventuelt underskudd eller at de overfører eventuelt underskudd til kommunens eller den aktuelle nemndens budsjett. Dette innebærer, heter det, at kommunens egen hjemmetjenestevirksomhet i praksis får en høyere kompensasjon enn hjemmetjeneste–foretakene får i den samme kommunen.
Også Vårdföretagarna selv har undersøkt. De har valgt ut åtte stikkprøvekommuner, som lale praktiserer valgfrihet, og stilt to spørsmål. Halvparten av de kommunene som ble spurt, kunne ikke gjøre rede for noen detaljerte resultater for hjemmetjenesten. Store brister i kunnskapen om hva hjemmetjenesten i egen regi koster, skriver foreningen i rapporten, og i flere kommuner er det fortsatt underskudd. Tre av fire kommuner som gjorde rede for resultatene for hjemmetjenesten i egen regi mellom 2011 og 2015 viste underskudd i samtlige år i tidsperioden. Nedslående, er konklusjonen.
Lanserer tre tiltak
For å forbedre situasjonen lanserer Vårdföretagarna tre tiltak:
- Indeksering av kompensasjonen
- Åpenhet og dialog for å hindre underprissetting
- Etterjustere kompensasjonen til private hjemmetjenesteforetak
Bli den første til å kommentere på "Ikke konkurranse på like vilkår likevel i svensk valgfrihetssystem"