En utålmodig opposisjon i Stortinget maser på regjeringen: Når kommer vurderingen av en risikoavlastning ved innovasjon i offentlige anskaffelser? I en stortingsmelding i 2018, svarte regjeringen i Stortingets spørretime. Beklagelig at vi ikke får vurderingen i inneværende stortingsperiode, repliserte Arbeiderpartiets Odd Omland – den nye anskaffelseslovens far.
I Stortingets spørretime nylig minnet Omland om at Stortinget hadde bedt regjeringen om å vurdere en risikoavlastningsordning ved innovasjon i offentlige anskaffelser. Det har vi ikke sett noe til, sa han og spurte om når det ville komme en slik sak.
Klima– og miljøminister Vidar Helgesen, som svarte på vegne av næringsminister Monica Mæland, mente det er et stort potensial for innovasjon i offentlige anskaffelser. Regjeringen har styrket det årlige tilskuddet til Nasjonalt program for leverandørutvikling med over 9 mill. kr. Statsråden pekte på at innovasjonspartnerskap vil være et viktig bidrag i arbeidet med å øke innovasjonsgraden i offentlige anskaffelser. Et første pilotprosjekt med innovasjonspartnerskap igangsatt i regi av Innovasjon Norge. – Vi ønsker å inkludere erfaringer fra dette pilotprosjektet i vurderingen av en eventuell ny ordning for risikoavlastning, sa Helgesen.
Vurdering i 2018
Statsråden opplyste at Nærings- og fiskeridepartementet vil følge opp Stortingets anmodningsvedtak om utredning av en mulig ordning for risikoavlastning for offentlige anskaffelser. Det vil skje i forbindelse med fremleggelse av stortingsmelding om offentlige innkjøp våren 2018.
Omland syntes det var beklagelig at Stortinget ikke får noen vurdering av en slik risikovurdering i løpet av inneværende stortingsperioden, og fortsatte:
– For det skapes nesten ikke arbeidsplasser i privat sektor, og det offentlige er en viktig kunde både for de nye bedriftene og de etablerte. I en tid med rask teknologisk endring er det også store muligheter for innovasjon i mange deler av det offentlige. Mener statsråden at regjeringen gjør nok for å utløse innovasjonspotensialet i offentlige anskaffelser, og hva mer vil regjeringen eventuelt gjøre?
Anbud365 fra Stortingets talerstol
Omland viste til en fersk undersøkelse fra Dansk Industri som viser at det er høyst reelle barrierer når det gjelder innovative anskaffelser. Det danske regelverket åpnet for mer innovasjonsvennlige prosedyrer fra 1. januar 2016, men i 2016 var innovasjonspartnerskap bare benyttet én gang og konkurransepregede dialoger tatt i bruk 15 ganger, sa Omland, og: – Jeg siterer fra Anbud365: «Dette betyr, ifølge Dansk Industri, at offentlig sektor ennå ikke har fått forløst potensialet i det nye regelverket …»
Det er unødvendig for Norge å kaste bort år for å lære av danskene. En risikoavlastning kan redusere flere av disse barrierene. Vil statsråden følge opp om målet om mer innovative anskaffelser blir nådd?
Kompetanse og ledelse
Det er mange barrierer for å utløse innovasjon gjennom offentlige anskaffelser. Det gav Helgesen sin tilslutning til, og minnet om at det i budsjettforliket var lagt inn midler til etablering av et kompetansesenter i Difi for nettopp å styrke kompetansen rundt offentlige anskaffelser. – Ledelsesforankring er et annet, fremholdt han. Det er en av grunnene til at vi nå legger større vekt på ikke bare at man skal krysse av boksen for å ha tenkt f.eks. på klima og miljø, men at det skal være et ledelseskrav at man skal ha en strategisk tilnærming i innkjøpspraksisen i offentlige etater heller enn bare å krysse av boksene.
Bli den første til å kommentere på "Utålmodig opposisjon i Stortinget om innovasjons–risiko"