En ny veiledning for ansvarlige innkjøp i leverandørkjeden er lansert i Norge. Det er en veiledning som etiske handelsinitiativ i tre land, blant disse norske Initiativ for etisk handel (IEH), har samarbeide om å utvikle. En omfattende internasjonal undersøkelse ligger til grunn for utarbeidelsen av en slik veiledning. Resultatene dokumenterer at det er et langt stykke igjen før vi kan snakke om internasjonal etisk handel. Leverandører både til private og offentlige virksomheter er med i undersøkelsen.
IEH og Norges OECD kontaktpunkt lanserte nylig den nye veiledningen for ansvarlige innkjøp i leverandørkjeden, «Guide to Buying Responsibly», for et norsk publikum.
Veiledningen er et samarbeid mellom flerpartsinitiativene i Joint Ethical Trading Initiatives (The Joint ETIs) i Norge, Storbritannia og Danmark. Den globale leverandørundersøkelsen som veiledningen tar sitt utgangspunkt i, er gjennomført av The Joint ETIs og International Labour Organisasjon (ILO). 1454 leverandører i 87 land, og fra ulike sektorer har i undersøkelsen svart på hvordan deres kunders innkjøpspraksis påvirker deres evne til å sikre anstendig arbeidsforhold, samt hvordan de kan møte kundenes krav.
Innholdet i veiledningen
I veiledningen inngår bl.a. eksempler på praksis som påvirker lønn og arbeidsvilkår og beste praksis-eksempler. «Guide to Buying Responsibly», heter det, gir oppdragsgivere de verktøyene man trenger for å leve opp til FNs mål for bærekraft og veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter.
Blant resultatene fra undersøkelsen som danner utgangspunktet for veiledningen:
39% av leverandørene melder at de har godtatt kontrakter som ligger lavere enn produksjonskostnadene, mens 29% sier at kjøperens anskaffelsespraksis sannsynligvis resulterer i at deres arbeidere må godta lønninger som ligger under hva som trengs for livsopphold. 55% av leverandørene som solgte til pris lavere enn kostnadene, gjorde det for å beholde sitt konkurranseovertak overfor sine konkurrenter. 77% sa at de solgte til priser under kostnadene for å sikre seg fremtidige ordre.
Vil ta HMS-ansvar
60% av de som var med i undersøkelsen, bekreftet at det var forventet av dem at de skulle ta ansvar for å finansiere helse, miljø og sikkerhet og andre etiske krav, inklusive revisjoner, i virksomheten. 35% hadde ikke skriftlige kontrakter, blant de 65% som hadde, dekket 70-80% av dem bare volum, leveringsfrister og kvalitetsnivå. Pris var ikke inkludert i den skrevne kontrakten i 30% av tilfellene.
Nær 60% av kontraktene omfattet ikke etiske krav, og 75% dekket ikke de respektive parters andel av risiko og investeringer relatert til den aktuelle kontrakten. 79% av leverandørene sa at høye priser var den mest vanlige begrunnelsen for at oppdragsgiveren avsluttet forretningssamarbeidet. 77% gav utrykk for at oppdragsgivere ikke endret anskaffelsespolicy etter feedback, mens 43% sa at oppdragsgivere oppførte seg uhøflig, respektløst og brukte truende ordvalg.
Bli den første til å kommentere på "Langt igjen til 100% etisk handel, ny veiledning for ansvarlige innkjøp lansert"