Kystruten Bergen-Kirkenes er nå på nytt lagt ut på anbud. Den nye kontrakten deles i tre pakker. Dette vil øke muligheten for konkurranse om tjenesten, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet. Positivt for konkurransen, men ikke overraskende å dele opp kontrakten, kommenterer advokat Espen I. Bakken i Arntzen de Besche Advokatfirma overfor Anbud365.
Ny avtale om kjøp av sjøtransporttjenester på kystruten skal inngås med virkning fra 1. januar 2020 eller 1. januar 2021. I dag har Samferdselsdepartementet avtale med Hurtigruten AS for perioden 2012-2019. Det er mulig å forlenge denne med ett år. En endelig beslutning om å forlenge avtalen med ett år vil bli fattet i løpet av anbudsprosessen. Den nye kontrakten har en varighet på 10 år med mulighet for å forlenge med ett år.
Advokat Bakken minner om at EFTAs overvåkingsorgan (ESA) jevnlig i en 15 års tid har reist tvil om Kystruten egentlig er et public service-tilbud. I departementets pressemelding heter det at i en vurdering av statens kompensasjon til Hurtigruten i gjeldende avtale, har ESA kommet til at det ikke foreligger ulovlig statsstøtte. ESA signaliserte samtidig at det er viktig å legge til rette for mer konkurranse ved fremtidig kjøp av tjenester i denne størrelsen.
Åpner for flere aktører i markedet
– Gjennom å dele opp kontrakten åpner man for flere aktører, fremholder advokat Bakken, som mener det er et godt trekk for å fremme konkurransen i dette markedet. Flere vil trolig kunne være interessert i en slik kontrakt, men det krever selvsagt betydelige investeringer. Samtidig kan selvfølgelig samme aktør gjerne by på alle tre kontraktene.
Kystruten, som på folkemunne fortsatt kalles Hurtigruten, har kvittet seg med godsdelen av tilbudet, likeledes av det som måtte være av lokal persontransport, så nær som på strekningen fra Tromsø til Kirkenes. Her vil det nok være politisk oppmerksomhet slik at det lokale tilbudet ikke svekkes følge av oppdelingen.
Lik strategi som ved kortbaneflyrutene
– Det er ikke overraskende at Staten v/Samferdselsdepartementet satser på å dele Kystruten opp i tre «kontraktspakker», fortsetter Bakken. Samme strategi blir fulgt når det gjelder kortbaneflyrutene, nettopp for å åpne for mer konkurranse. Imidlertid har dette ført med seg at Widerøes Flyveselskap AS har kapret alle fem områdene, og det kan vel så godt hende at det blir en leverandør som tar med seg alle tre kystrute-kontraktene.
Samferdselsdepartementet opplyser at kontrakten omfatter også klima- og miljøkrav som skal sikre at CO2-utslippene fra skipene som betjener ruten blir betydelig lavere enn i dag, at skipene er tilrettelagt for landstrøm og benytter landstrøm der det er tilgjengelig i havn, samt at tungolje ikke kan benyttes som drivstoff.
Bli den første til å kommentere på "Tre-deling av ny kontrakt for Kystruten skal fremme konkurranse"