Norske entreprenører står seg godt i konkurransen mot kollegaer fra andre nasjoner. Det viser en oversikt over tildelte vegkontrakter i Norge i 2017. I de ni første månedene kapret norske entreprenørene alle vegkontrakter over 100 mill, og svært nær tilsvarende for alle over 10 mill. Det opplyste samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i et svar på et skriftlig spørsmål fra Stortinget.
I sitt svar understreket statsråden at det ikke er slik at det inviteres utenlandske selskap til Norge for å gjøre oppdrag på bekostning av norske aktører.
– Under dagens regjering har norske aktører vunnet brorparten av kontraktene innen vegbygging, fortsatte samferdselsminister Solvik-Olsen. I årene 2014-2016 vant norske entreprenører 91 pst. av kontraktsverdiene på vegnettet, mot 78,3 pst. i perioden 2011-2013. Dette gjelder samtlige inngåtte kontrakter over 10 mill. kr. I de ni første månedene i 2017 har norske entreprenører vunnet samtlige vegkontrakter over 100 mill. kr (en av kontraktene er samarbeid mellom norsk og utenlandsk aktør), og norske entreprenører har vunnet 97,9 pst. av alle vegkontrakter over 10 mill. kr.
Både store og små
Ifølge statsråden oppstår ikke denne svært høye andelen fordi de statlige byggherreorganisasjonene for transportinfrastrukturutbygginger forskjellsbehandler entreprenørene, men fordi de norske entreprenørene er kompetente og konkurransedyktige. – De statlige byggherrene legger samlet til rette for at både små, mellomstore og store entreprenørvirksomheter skal kunne konkurrere om kontrakter på samferdselsområdet. Dette bidrar til at vi har et bredt spekter av entreprenørbedrifter i Norge. Erfaringene og utviklingen de siste årene viser at norske entreprenører når opp i konkurransen med utenlandske aktører om å få bygge samferdselsprosjekter, enten det er snakk om små, mellomstore eller store prosjekter, fremgår det av svaret til Leirtrø.
– Generelt ønsker Norge best mulig konkurranse om infrastrukturprosjekter, tilbud fra utenlandske entreprenører er en del av dette. Ved henvendelser fra virksomheter som ønsker møte med Samferdselsdepartementets underliggende fagetater, forsøker vi generelt å være positive til dette, ifølge Solvik-Olsens svar.
Bli den første til å kommentere på "Nær norsk storeslem for entreprenører i kampen om vegkontrakter"