Om kort tid går Ehandelsplattform-avtalen ut. I den anledning setter Difi i gang en omfattende informasjons- og kursvirksomhet rett etter påske. Nå gjelder det for oppdragsgivere og leverandører å innrette seg etter den nye situasjonen – hvordan man gjør det i tide og på rett måte. Difi oppfordrer for øvrig oppdragsgivere til å starte en anskaffelsesprosess på digitale bestillingsløsninger i 2018 jo før jo heller.
Difis avtale med Tradeshift/IBX på Ehandelsplattformen går ut 1. juni, og alternative avtaler må på plass som erstatning for denne. Det er ikke lenger behov for en sentral statlig rammeavtale så lenge disse tjenestene kan leveres av flere leverandører i et velfungerende marked. Dagens avtale om en sentral e-handelsplattform for offentlig sektor ble inngått i 2009 og har røtter tilbake til 2001. Difi åpner nå for en åpen infrastruktur med mulighet for at selskapene selv kan velge tjenesteleverandør.
Økt fleksibilitet og lettere
Difi inngikk en sentral avtale da markedet for e-handel var umodent. Nå er situasjonen en annen med felles standarder (EHF) og en åpen infrastruktur. Ved at kravet om å bruke Ehandelsplattformen fjernes, skal det bli økt fleksibilitet og lettere for samtlige leverandører til offentlig sektor i Norge å nå sine kunder. Som følge av at Ehandelsplattformen snart er en saga blott, er Difi i gang med en informasjonsoffensiv, bestående av kursserie for oppdragsgivere og leverandører – i tillegg et informasjonsmøte, slik:
- Kursstart 3. april for leverandører (Alle leverandører som tilbyr digitale bestillingsløsninger som støtter Elektronisk handelsformat (EHF), eller som har ambisjon om å støtte EHF. Det er utarbeidet en kravspesifikasjon for bestillingsløsninger for leverandører som ønsker å bli godkjent i henhold til Difis krav til leverandører av bestillingsløsninger).
- Kursstart 12. april for oppdragsgivere (Alle virksomheter i staten, fylkeskommuner og kommuner som vil anskaffe digitale bestillingsløsninger. Oppdragsgivere som benytter Ehandelsplattformen i dag, må vurdere om det må gjennomføres en konkurranse for å anskaffe bestillings- og/eller katalogverktøy.)
- Informasjonsmøte 19. april (for offentlige oppdragsgivere som trenger erstatning for Ehandelsavtalen og de leverandører i markedet som kan levere tjenesten som i dag er på Ehandelsplattformen). Påmelding kommer.
Målet for kursene
Seniorrådgiver Hege Strandhagen i Difi forteller at målet for kursene er å skape en felles erfaringsdelings- og læringsarena hvor deltakerne får økt kompetanse om anskaffelsesregelverket og blir tryggere på å bruke dialog i anskaffelser av digitale bestillingsløsninger. Det vil også bli gitt en grundig innføring i Difis egne veiledninger og malverk for konkurranse som gjelder digitale bestillingsløsninger. I kursene skal det ses på markedsdialog, utarbeidelse av konkurransestrategi, konkurransegjennomføring, hvordan svare på konkurransen, kontraktsgjennomføring og implementering.
Kursene består av 3 samlinger, en i april, en i juni og en i august og følger anskaffelsens tre trinn – før, under og etter konkurransen. Foreløpig er det 20 oppdragsgivere som er meldt på, og 4 leverandører. – Vi oppfordrer særlig leverandørmarkedet til å melde seg på, her er det mye kunnskap å dele og få, sier Strandhagen. Kursene er gratis for både leverandører og oppdragsgivere, og det er begrenset med plasser – så vær raskt ute med påmelding!
Bli den første til å kommentere på "Ehandelsplattform-avtalen går ut om kort tid – info-offensiv fra Difi"