Kommunene kjøper boliger for 10 mrd. kr i året. Nå foreligger en felles kravspesifikasjon kan gi store besparelser, opptil 20% årlig. Kommunene vil dermed kunne bruke mindre ressurser for å utarbeide kravspesifikasjoner. Med felles kravspesifikasjon vil boligprodusentene vite hva kommunene etterspør. Det vil føre til flere tilbydere, skjerpet konkurranse, innovasjon, lavere kostnader og bedre kvalitet. Med en standardisert og felles kravspesifikasjon kan flere kommuner gå sammen om felles anskaffelser av boliger.
Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF) står bak «Kravspesifikasjon for kommunale boliger» som ble lansert tidligere i år. Formålet med spesifikasjonen er å forenkle arbeidet for alle som skal planlegge og bygge kommunale boliger. Kravspesifikasjonen er utarbeidet av NKF i samarbeid med Husbanken, Difi, Boligprodusentene, Nelfo og representanter fra Fredrikstad, Flesberg og Øyer kommuner. Arbeidet er finansiert av NKF, Bygg21 og Boligprodusentene.
Kommunene anskaffer 1000 nye omsorgsboliger og 1500 utleieboliger i året. De fleste kommuner bygger sjelden boliger. Betydelige interne og innleide ressurser går med til å utarbeide kommunens krav. Dette skjer ofte uten at de som skal bygge boligen tas med på råd. Det svekker konkurransen og fører til økte kostnader for kommunen.
Kan gi flere tilbydere
Det innebærer at kommunene vil bruke mindre ressurser for å utarbeide kravspesifikasjoner, poengterer NKF. Med felles kravspesifikasjon vil boligprodusentene vite hva kommunene etterspør. Det vil føre til flere tilbydere, skjerpet konkurranse, innovasjon, lavere kostnader og bedre kvalitet. Gjenkjennelige krav vil også gjøre det enklere for Husbanken å behandle søknader.
Boligprodusentene anslår mulig besparelse opptil 20% dersom kommunene tar felles kravspesifikasjoner i bruk. Det kan utgjøre en besparelse på 1 mrd. kr som kan brukes til andre formål for kommunens innbyggere.
Konkrete krav
Kravspesifikasjonene stiller konkrete krav når det gjelder universell utforming, brannsikkerhet, velferdsteknologi, holdbare materialer og løsninger og CO2 fotavtrykk.
Kommunene anskaffer bruker mye ressurser på å lage egne kravspesifikasjoner. Leverandørene bruker mye ressurser på å sette seg inn i ulike kravspesifikasjoner når de skal gi tilbud. En standardisert og gjennomarbeidet kravspesifikasjon vil derfor gi effektivisering både for leverandører og bestillere, heter det.
Felles anskaffelser
Ifølge innledningen til kravspesifikasjonen kan store kostnadsreduksjoner oppnås ved å effektivisere anskaffelsesprosessen og ta i bruk standardiserte kravspesifikasjoner for bestilling av kommunale boliger. Med en standardisert og felles kravspesifikasjon kan flere kommuner gå sammen om felles anskaffelser av boliger. Standard kravspesifikasjon skal bidra til større forutsigbarhet og økt brukbarhet og trygghet for brukerne. Standard kravspesifikasjon skal gi konkurranse og utløse innovasjon hos boligleverandørene på å utvikle boliger som tilfredsstiller kommunens krav, og flere boligleverandører vil kunne utvikle og tilby kostnadseffektive boliger.
Kjempe bra og relevant artikkel