Tre anskaffelsesrådgivere i Boligbygg KF i Oslo gir til beste fem gode råd til bruk i anbudskonkurranser. Selv om de snakker om Oslo, er mye av rådene også nyttig for leverandører ellers i landet. Boligbyggs anskaffelsesrådgivere gjennomfører mange offentlige anskaffelser årlig – alt fra kontrakter på noen hundre tusen kroner, til entrepriser på flere hundre millioner.
Det er buildingsupply.no som har spurt rådgiverne om deres beste råd for et godt tilbud som kan vinne anbudskonkurransen. Her er rådene:
- Les konkurransegrunnlaget nøye
Ifølge anskaffelsesrådgiverne er det ofte lett å skille tilbydere som har lest konkurransegrunnlaget, og de som ikke har gjort det. Det er også lurt å sette seg inn i konkurransegrunnlaget i god tid før fristen, slik at man har tid til å stille spørsmål hvis man lurer på noe.
- Lever det du blir bedt om
Det er både en utfordring når det mangler viktig dokumentasjon for å vurdere tilbudet, og frustrerende når det leveres inn masse dokumentasjon som man ikke har bedt om. Lever det vi skriver at vi trenger for å vurdere tilbudet. All annen dokumentasjon etterspør vi ved behov. Noen ganger legger tilbydere ved ekstra dokumentasjon i håp om at det vil øke vinnersjansene. Dette endrer ikke vurderingene som gjøres.
- Tilpass tilbudet
Altfor ofte ser anskaffelsesrådgiverne eksempler på tekster som mer eller mindre er klippet og limt fra andre tilbud. Ved entrepriser bør man generelt gjerne ha god kjennskap til Standard kravspesifikasjon for Oslo kommune (SKOK), og det kan i de fleste tilfeller være lurt å sette seg inn i Oslomodellen. Modellen gjelder for de aller fleste anskaffelser som gjøres i kommunen, og påvirker blant annet pris.
- Husk at pris ikke er alt
Det er veldig sjelden at pris er det eneste kriteriet for å vinne en offentlig anbudskonkurranse. Det er faktisk sjelden at pris teller mer enn femti prosent. Ikke lag ditt eget prisskjema. Bruk dokumentene og malene du blir bedt om å bruke. Da blir det lettere å vurdere ulike tilbud opp mot hverandre.
- Lever ryddig og vær ute i god tid
Hvis du navngir dokumentene med gode og informative titler, blir jobben mye enklere for anskaffelsesrådgiverne som skal vurdere tilbudet, og du skaper et bedre inntrykk av din egen virksomhet. Gode og ryddige tilbud gjør det mye lettere å finne det man ser etter i en anbudskonkurranse. Et rotete tilbud med tilfeldige dokumentnavn tar gjerne mye ekstra tid. For å lykkes med et godt og ryddig tilbud er det lurt å være ute i god tid. Tilbudsfristen er absolutt, så tilbud som kommer for sent blir heller ikke vurdert.
Bli den første til å kommentere på "Fem gode råd fra Boligbygg i Oslo – slik bør du gjøre i anbudskonkurranser"