Hvis du fristes av Best Value Procurement – få med deg disse rådene

Anbud365 :Hvis du fristes av Best Value Procurement – få med deg disse rådeneNye Veiers direktør for kontrakt og anskaffelser, Bjørn Børseth, her på anlegg, øser av sin erfaring med Best Value Procurement for Anbud365s lesere.

Skriv ut artikkelen

Metoden Best Value Procurement – eller prestasjonsinnkjøp – griper om seg i bygg og anlegg i Norge. En rekke pilotprosjekter er i gang og i spissen finner vi Nye Veier AS. Anbud365 har derfor bedt Nye Veiers direktør for kontrakt og anskaffelser, Bjørn Børseth, liste opp de viktigste erfaringene så langt. Det er ni råd å følge, se nedenfor, og da øker muligheten for suksess.

BVP (Best Value Procurement, på norsk prestasjonsinnkjøp) er en innkjøps- og prosjektstyringsmetodikk hvor dialog og samspill mellom oppdragsgiver og leverandør får en ny dimensjon og enda større fokus enn i tradisjonelle gjennomføringsmodeller. Ti piloter er i gang med BVP-prosjekter for mer enn syv milliarder kroner, ifølge et oppslag på anskaffelser.no.

Nye Veier er blant de virksomhetene som ligger aller lengst fremme i å benytte seg av BVP, og således har vunnet en god del erfaringer som andre kan dra nytte av. Her er Nye Veiers og direktør Børseths erfaringer – fordelt på ni viktige punkter:

  1. Lær deg metoden, enten ved å delta i en konkurranse og vinne erfaring og/eller ved å lese deg opp, f.eks. i boken «BVP -prestasjonsinnkjøp» utgitt av RIF (Rådgivende Ingeniørers Forening).
  1. La nøkkelpersonellet som skal delta i gjennomføringen av prosjektet (prosjektleder, HMS osv.) også delta i forberedelse og utviklingen av tilbudet i konkurransen. Hvis de ikke får være med i denne delen av prosessen, risikerer man at de ikke fullt ut forstår hva det dreier seg om. Slikt vil bli avslørt når oppdragsgiver skal gjøre sine intervjuer i forkant.
  1. Sett deg inn i de tre-fem overordnede målene til oppdragsgiver. Dette er mål ut over selve prosjektet, f.eks. minimere C02-utslipp i anleggsperioden, 0 skader underveis etc. Oppdragsgiver er interessert i å vite hva du vil gjøre for å nå målene, og hvorfor du vil gjøre det du foreslår i tilbudet.
  1. Samle inn data fra tidligere prosjekter – tall og fakta i systematisert form. Hva gjorde vi bra, hva gikk galt og hvorfor. Det er ikke nok å ha dette i hodet.
  1. Analyser risikoen i prosjektet fra byggherre-siden. Hva slags risiko er det i prosjektet, hvordan kan den reduseres og hva gjør vi dersom en av risikofaktorene slår til. Meningen er at tilbyder skal hjelpe oppdragsgiveren med å redusere risiko.
  1. Forbered teamet på de intervjuene oppdragsgiver skal gjennomføre. Resultatet av disse skal inngå som en del av kontrakten. Det gjøres gjerne tre intervjuer med ulike nøkkelpersoner á en time pr. intervju. Nyttig med forberedelse på forhånd, dels for å vite at tilbudets alle sider er kjent og forstått hos dem som skal intervjues. Er det flere selskaper i teamet, må de være samkjørte.
  1. Sett på de beste kreftene som mulig inn i teamet av nøkkelpersoner. Det er teamets kvalifikasjoner og ikke prisen som er avgjørende.
  1. I BVP-prosjekter kjøper oppdragsgiver egentlig en plan. Derfor er det nødvendig å se fremover i tid under utarbeidelsen av tilbudet. Oppdragsgiver må overbevises om at det er en god plan, at den tar oss med på en reise som oppleves som faglig troverdig.
  1. Oppdragsgiver ønsker i slike prosjekter at leverandøren tar styringen, ikke slik som er vanlig – at oppdragsgiver har styringen i prosjektet. Dette er en annerledes måte å gjennomføre et prosjekt på, og det krever en viss mental forberedelse.

Bli den første til å kommentere på "Hvis du fristes av Best Value Procurement – få med deg disse rådene"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.