I Møre og Romsdal skal gamle broer rehabiliteres og nye bygges, og nå tyr fylkeskommunen til innovative anskaffelser for å finne bærekraftige og kostnadsbesparende løsninger. Om lag 1150 broer skal vedlikeholdes, og vedlikeholdsetterslepet er nær to mrd. Investeringskostnadene skal kuttes med 400 mill de nærmeste årene. Nå er invitasjonen sendt til leverandørmarkedet, der man – etter hva rapportene sier – klør i fingrene etter å kunne kaste seg over muligheter, innovasjon og løsninger.
Møre og Romsdal fylkeskommune fikk midler av Innovasjon Norge til innovasjonspartnerskapet «nye bruløsninger». Nå er konkurransen kunngjort på doffin. Frist for å gi tilbud er 15. januar 2020. Leverandørene vil etter innledende evaluering bli invitert til forhandlinger. Partnerskapskontrakter vil ikke bli tildelt uten at det er gjennomført forhandlinger, heter det i kunngjøringen.
Tanken er å løse behovet ved å få utviklet ny innovativ teknologi for bygging og tyngre vedlikehold/fornying av broer med lengde over 40 meter til 900 meters lengde. I Norge er det et enormt etterslep på rehabilitering av broer. I Møre og Romsdal fylkeskommune er det 1150 broer som skal vedlikeholdes. Bare vedlikeholdsetterslepet for disse overstiger 2 milliarder kroner og innebærer alt fra små tiltak til full rehabilitering. I tillegg kommer nybygg. Samtidig er ambisjonen å redusere investeringskostnadene med 200 mill. kroner for bruer i perioden 2018-2021 og med ytterligere 200 mill. kroner i 2022-2027.
Krav til leverandører
Innovasjonsgraden må beskrives på en måte som får frem forskjellen mellom dagens situasjon og den foreslåtte løsningen, og framheve hva som er den innovative delen av løsningen, fremgår det av kunngjøringen. Likeledes skal leverandøren, ved bruk av miljøregnskap, beskrive hvordan de vil ta hensyn til miljøkonsekvenser knyttet til løsningen. Beskrivelsen skal sannsynliggjøre hvor mye løsningen reduserer CO2-utslippet. Leverandøren skal også beskrive økonomisk besparelse i hele verdikjeden (LCC) – hvilke element det er som gir løsningen lavere investeringskostnader.
I utviklingsfasen skal innovasjonspartneren/partnerne som ønsker å utvikle løsninger for nybygg jobbe med Nerlandsøybrua som «pilot». For de som ønsker å utvikle løsninger som gir betydelige besparelser for tyngre vedlikehold/fornying, vil «piloter» bli valgt fra Møre og Romsdals investeringsprogram for broer og gjeldende økonomiplan for bruvedlikehold. Denne utvelgelsen av «piloter» skal skje i samarbeid med innovasjonspartnerne.
Erfaringer så langt
På nettsiden til Nasjonalt program for leverandørutvikling – innovativeanskaffelser.no – deler prosjektleder Tine Steinset sine erfaringer så langt.
– Vi vil ikke klare å holde veistrekninger åpent dersom vi ikke finner nye og bedre måter å bygge og rehabilitere på, forteller Steinset. Derfor søkte vi støtte til et innovasjonspartnerskap. Den største utfordringen har vært å beskrive behovet slik at leverandørene vet hva de skal levere på. Økonomi og investeringer i prosjekter med broer er også utfordrende.. En bro som pilotbroen koster mellom 400 til 600 millioner.
– Jeg er fortsatt usikker på om prosedyren innovasjonspartnerskap egner seg på så store prosjekter som det en bro er, påpeker prosjektlederen. Om to år har vi svaret om innovasjonspartnerskap egnet seg eller ei.
Gode innspill er kommet fra eksperter i Statens Vegvesen og Vegdirektoratet, og prosjektet har jobbet tett sammen med innkjøpsavdelingen i fylkeskommunen. Leverandørutviklingsprogrammet, Innovasjon Norge og Difi har også hjulpet til i prosessen.
Prosjektleder Steinset tror at innovasjonspartnerskapet vil gi nye og bedre løsninger. Leverandørene de har hatt dialog med, har bare ventet på at de skulle etterspørre nye løsninger. Det har vært stor entusiasme i markedet, og det er spennende å se om det også kommer løsninger som er rimeligere enn dagens.
Bli den første til å kommentere på "Innovasjonspartnerskap skal gi bærekraftige bro-løsninger og kutte hundrevis av millioner"