Konkurransepreget dialog trenger atskillig mer veiledning og rettspraksis, særskilt for dialogfasen. Dette er en av konklusjonene i en studie av to prosjekter der denne anskaffelsesprosedyren er benyttet. Samtidig kommer det forslag til seks tiltak for å effektivisere konkurransepreget dialog som anskaffelsesprosedyre. Også hvilke frihetsgrader som finnes ved bruk av prosedyren, er identifisert.
Rapporten «Konkurransepreget dialog: Et casestudie på grad av frihet og effektivisering» gir resultatet av en studie i regi av Fakultet for realfag og teknologi ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og Statens vegvesen. To case-prosjekter med konkurransepreget dialog i vegvesenets portefølje analyseres.
I lys av utfordringer knyttet til store kontrakter og høye tilbudspriser i norske offentlige anskaffelser er det nødvendig å kartlegge hvilke kontraktstrategier og gjennomføringsmodeller som er aktuelle for fremtiden. Statens vegvesen har ønsket å utforske kontrakts- og samarbeidsformer som kan håndtere disse vanskelighetene. Erfaringer fra anskaffelsesprosedyren konkurransepreget dialog og hvilken grad av frihet som ligger i denne anskaffelsen, er hovedtema for studien.
Frihetsgrader
I studien er det blitt identifisert følgende frihetsgrader ved konkurransepreget dialog:
1. Dialog med leverandørene om mulighetene i prosjektet, samarbeidet og oppdragsforståelse
2. Utvikling og vekting av tildelingskriteriene
3. Åpne tildelingskriterier som gir handlingsrom ved evaluering
4. Intervallvekting av tildelingskriteriene
5. Fleksibilitet i dialogens varighet
Effektivisere prosedyren
Dessuten er det identifisert tiltak for å effektivisere konkurransepreget dialog som anskaffelsesprosedyre:
1. Tydelig behovsbeskrivelse
2. Forberede detaljert fremdriftsplan som viser utviklingen av anskaffelsesprosessen
3. Effektivisering av dialogmøter og bedre samhandlingskompetanse
4. Konsistent deltagelsene fra leverandør i dialogmøtene gjennom anskaffelsesprosessen
5. Bedre kommunikasjons- og dokumentasjonssystemer
6. Sikre rettferdig evaluering av leverandørene og tilbudene.
Trenger veiledning og rettspraksis
Caseprosjektene i studien er E16 Fagernes – Øylo og drift av riksvegferjesamband Hjelmeland – Nesvik – Skipavik. Prosjektene har ulik ferdiggrad, og er ulike i størrelse og omfang. I rapporten oppsummeres analysen av de to prosjektene slik:
– Konkurransepreget dialog trenger atskillig mer veiledning og rettspraksis, særskilt for dialogfasen. Dialogen skal ikke gå på bekostning av likebehandling, og her utviste
prosjektlederne i de undersøkte casestudiene usikkerhet over hvor frigjorte de kunne være. Dette påvirket deres bidrag til utvikling og innovasjon av løsningen. Parallelt opplever vi at prosjekter med statlig styring i større grad må gis rom til å tilpasse gjennomføringsmodellen til omfanget av sin anskaffelse. På denne måten vil prosjekter med store kostnader og krav til teknologisk utvikling rigges for innovasjon, ved skreddersydde tilpasninger til prosjektenesbehov. For at konkurransepreget dialog skal virke effektivt og man skal få full utnyttelse av verktøyet, trenger man et større handlingsrom, en større frihet og juridisk spillerom.
Bli den første til å kommentere på "Studie: Konkurransepreget dialog trenger mer veiledning og rettspraksis"