Statens vegvesen avviste det italienske entreprenørselskapet Itinera. Bakgrunnen var at det ved flere prosjekt i Danmark der selskapet var hovedentreprenør, ble avdekket lønnstyveri og grove brudd på tariffavtaler hos en rekke av deres underentreprenører. Avvisingen av Itinera er nå kjent gyldig av Oslo tingrett, og Statens Vegvesen tar opp igjen konkurransen for den ca. 21,5 km lange nye E6-strekningen i Nordland – uten den italienske entreprenøren.
Saken, som (24-128387TVI-TOSL/08) gjaldt en begjæring om midlertidig forføyning med krav om stans i gjennomføringen av en offentlig anskaffelse. Konkurransen gjennomføres som en konkurranse med forhandlinger etter forutgående kunngjøring.
Anonymt tips
Innen fristen for deltakelse i konkurransen var løpt ut, hadde fem aktører meldt sin interesse, deriblant det italienske entreprenørselskapet. Etter utløpet av fristen mottok Statens Vegvesen et anonymt tips om at det i flere danske rettsavgjørelser var blitt ilagt reaksjoner for sosial dumping utført av underentreprenører til Itinera. Ifølge Itinera gjaldt alle sakene forhold hos underentreprenører, og at ingen av de berørte underentreprenørene var tiltenkt noen rolle i prosjektet i Norge.
Men Statens Vegvesen besluttet likevel å avvise Itinera fra konkurransen (anskaffelsesforskriften § 24-2 (3) bokstav c), under henvisning til de påviste bruddene på bestemmelser om arbeidsforhold. Men Itinera mente at de aktuelle sakene fra Danmark ikke kunne danne grunnlag for avvisning, og begjærte midlertidig forføyning med krav om stans i gjennomføring av konkurransen. Statens Vegvesen stanset da den videre konkurransen.
Enda flere saker
Før tingrettens behandling av begjæringen viste staten for øvrig til at man nå var blitt kjent med enda flere saker om brudd på bestemmelser om arbeidsforhold begått av underentreprenører tilknyttet de tre prosjektene i Danmark. Staten mente at Itinera også kunne avvises etter anskaffelsesforskriften § 24-2 (3) bokstav g om unnlatelse av å opplysninger, og bokstav i om manglende yrkesmessig integritet.
Retten kom til at det ikke var feil å avvise Itinera, og begjæringen ble ikke tatt til følge. Tariffavtalebruddene skal anses begått av Itinera i anskaffelsesforskriften § 24-2 (3) bokstav c sin forstand, heter det. Bruddene er gjentatte og alvorlige, og de er alle konstatert for mindre enn tre år siden, slik at det er anledning til å legge vekt på dem, jf. anskaffelsesforskriften § 24-6 og NOU 2024: 9 punkt 9.10.1. Også avgjørelsene om oppsigelse på grunn av fagforeningstilhørighet er alvorlige, og den seneste av dem ligger mindre enn tre år tilbake i tid, skriver Oslo tingrett.
Ikke mindre uregelmessigheter
Bruddene som er avdekket i disse sakene dreier seg ikke om mindre uregelmessigheter. Et gjennomgående trekk er at timelister er forfalsket og rettmessig lønn derfor ikke er utbetalt. En del av sakene ligger tilbake i tid, men den nyeste er fra april 2024. Dette viser at Itinera fortsatt har problemer med underentreprenørenes overholdelse av grunnleggende bestemmelser om arbeidsforhold. Antallet forlik og pågående saker knyttet til ulike underentreprenører forsterker inntrykket av at problemet er utbredt i prosjekter der Itinera er involvert, fremholder retten.
Det italienske selskapet har ikke bidratt til å belyse denne saken til tross for statens anmodninger om dette. Det er satt i verk tiltak for å styrke kontrollen med underentreprenørenes etterlevelse, men tiltakene ser imidlertid ikke ut til å tilføre noe vesentlig nytt sammenlignet med de tiltakene som eksisterte forut for overtredelsene. Lønnskontrollene er kanskje noe mer intensivert enn det som gjaldt før overtredelsene. Men det er begrenset hva som kan oppdages gjennom slike dokumentbaserte kontroller. Et tiltak som derimot ikke er gjennomført, er å kontrollere timelister fra underentreprenørene opp mot portdata fra arbeidsplassen, fremgår det av kjennelsen i Oslo tingrett.
Bli den første til å kommentere på "Tapte i tingretten; danske sosial dumping-saker felte italiensk entreprenør"