• Leverandører
  • First Rent A Car Norway AS (Hertz)
    Elite Vinduspuss AS
    Isobar Norge AS
    KARL STORZ Endoskopi Norge AS
    SOS Inspection AS
    Søve AS

Kamp mot sosial dumping krever kunnskap, kontroll og regellojalitet

Anbud365: Kamp mot sosial dumping krever kunnskap, kontroll og regellojalitetFra venstre: Dag Strømsnes, Difi, Helge Eide, KS og Jon Sandnes, BNL.

Skriv ut artikkelen

Nødvendig med kontroll, informasjon, veiledning og etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser. Det er i sum flere av reaksjonene som er kommet i kjølvannet etter at Riksrevisjonen i en undersøkelse hadde slått fast at kampen mot sosial dumping var lite avskrekkende.

Myndighetenes bekjempelse av sosial dumping og annen arbeidsmiljø-kriminalitet er for lite avskrekkende, konstaterer Riksrevisjonen i en fersk rapport. Offentlige innkjøpere har et særlig ansvar for å hindre useriøse lønns- og arbeidsvilkår hos sine leverandører, heter det. Reaksjonene på rapporten har ikke latt vente på seg.

KS: Nødvendig med kontroll

–  Ansvaret for seriøse lønns- og arbeidsvilkår ligger i utgangspunktet hos den enkelte leverandør som arbeidsgiver. Likevel ser vi at det er nødvendig med kontroll av lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter for å hindre sosial dumping knyttet til kommunale innkjøp, sier Helge Eide, direktør for interessepolitikk i KS (Kommunenes interesseorganisasjon).

Difi: Informasjon og veiledning er viktig

Undersøkelsen til Riksrevisjonen viser hvor viktig god informasjon og veiledning er, ifølge avdelingsdirektør Dag Strømsnes i Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT). – Da kan oppdragsgivere motvirke sosial dumping gjennom anskaffelser sine, sier Strømsnes og fortsetter:

– Difi arbeider mye med disse utfordringene. Vi publiserte veiledning om beste praksis for oppfølging av lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter i slutten av mars 2015. Difi har i tillegg utarbeidet seriøsitetsbestemmelser for bygg- og anlegg sammen med BNL, KS og Fellesforbundet etter at anskaffelsene som inngikk i Riksrevisjonens undersøkelse ble gjennomført.

Difi utvikler nå bransjespesifikk veiledning rettet mot renholdsbransjen og bygg og anlegg. Dette arbeidet skjer blant annet i samarbeid med bransjeprogrammet for renholdsbransjen og partene i arbeidslivet.

BNL: Innsatsen må forsterkes

– Nå må innsatsen forsterkes og regjeringen må få fortgang i varslede tiltak, sier Jon Sandnes, BNLs adm. direktør, og legger til at offentlige oppdragsgivere må etterleve regelverket ved egne anskaffelser. BNL (Byggenæringens landsforening) mener også at innkjøpskompetansen i kommuner og fylker er for dårlig. Lav innkjøpskompetanse hos de offentlige bestillerne fører til dårlige valg.

Sandnes vektlegger også de felles seriøsitetsbestemmelsene ved offentlige innkjøp:

– Forslaget stiller blant annet krav til faglærte håndverkere og lærlinger i prosjektene, begrensninger i adgangen til bruk av underleverandører og pliktig medlemskap i StartBANK eller tilsvarende leverandørregister. Flere av kravene vil heve terskelen for hvilke bedrifter som kan delta i offentlige konkurranser – og det vil bidra til å utestenge useriøse aktører, sier han. Et tett og forpliktende samarbeid mellom KS og kommunene er av avgjørende betydning for lykkes med bedre offentlige innkjøp i kommunene.

Be the first to comment

on "Kamp mot sosial dumping krever kunnskap, kontroll og regellojalitet"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*