Bergen: Dynamisk innkjøpsordning skjerper konkurransen

Anbud365: Bergen Dynamisk innkjøpsordning skjerper konkurransen– Særlig på møbler har vi erfart store innsparinger i forhold til tidligere bruk av rammeavtaler også på større kjøp, sier fungerende innkjøpssjef Ole Rasmussen i Bergen kommune

Skriv ut artikkelen

Bergen kommune har brukt dynamisk innkjøpsordning (DPS) de siste 4-5 årene og har svært gode erfaringer med dette. DPS skjerper konkurransen i markedet, i hovedsak fordi nye leverandører hele tiden kan kvalifisere seg for å delta i konkurransene på de områder som omfattes.

– Rammeavtaler stenger jo effektivt ute nye leverandører så lenge avtalen gjelder, fastslår fungerende innkjøpssjef Ole Rasmussen i Bergen kommune. Innsparinger er det også å hente ved å bruke ordningen.

Bergen kommune er en av de, om ikke den, mest flittige brukeren av dynamisk innkjøpsordning (DPS = Dynamic Purchasing System) her i landet. Fungerende innkjøpssjef Rasmussen forteller at kommunen gjennomførte 65 DPS-konkurranser i 2015: – Internt har vi lagt oppgaven til en egen gruppe bestående av 3-4 innkjøpere – «Konkurranseservice–gruppen».

– Til hvilke kategorier/produkter benytter dere DPS?

– Bruk av DPS har vist seg særlig velegnet til kjøp av møbler – med verdi pr. kjøp over kr.100.000 (for kjøp under 100.000 har vi en rammeavtale i «bunn») – og busstransport til skoler og barnehager, sier Rasmussen. AV-utstyr er et nytt område, der vi har begrenset erfaring – og for de to andre områdene (lekeplassutstyr og IKT-utstyr) har vi mer blandet erfaring.

Fordelen med dynamisk innkjøpsordning

Rasmussen peker på at fordelen med DPS utvilsomt er at den hele tiden åpner opp for at nye leverandører kan melde seg på. Rammeavtaler, både parallelle og med en leverandør, stenger jo effektivt ute nye i de 4 årene slike avtaler vanligvis gjelder. – Vi står også friere til å variere vektingen mellom alternative tildelingskriterier for hver konkurranse slik at behov dekkes på en best mulig måte, sier han, og fortsetter:

– Særlig på møbler har vi erfart store innsparinger i forhold til tidligere bruk av rammeavtaler også på større kjøp. Anslått innsparing på totalkjøp på ca 30 mill. i 2012 og 013 er ca. 8 mill., dvs mellom 20 og 30 % innsparing.

– Hvordan går dere frem når en DPS skal etableres?

– Selve etableringen av DPS’ene har vi gjort med utgangspunkt i reglene for åpen anbudskonkurranse, opplyser Rasmussen. Det er slik at alle som kan levere deler eller alle varegruppene vi etterspør i en konkurranse, blir kvalifisert. De leverer et veiledende tilbud, og får konkurransegrunnlag for hver konkurranse. Det samme gjelder nye som blir kvalifisert underveis.

Nytt regelverk

I det nye regelverket for offentlige anskaffelser er det elektronisk kommunikasjon som gjelder. Dynamisk innkjøpsordning, som også er en av gjeldende prosedyrer i dagens regelverk, er en helelektronisk prosess. I de nye direktivtekstene fra EU heter det at dynamisk innkjøpsordning kan benyttes ved alminnelige innkjøp av varer og tjenester som er allment tilgjengelig i markedet. Den dynamiske innkjøpsordningen skal kjøres som en fullstendig elektronisk prosess. Gjennom gyldighetstiden skal ordningen være åpen for alle markedsdeltakere som oppfyller utvelgingskriteriene.

Les også «Kjøpe håndverkertjenester dynamisk?» på anbud365.

Bli den første til å kommentere på "Bergen: Dynamisk innkjøpsordning skjerper konkurransen"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.