I luftfarten og i jernbanesektoren stilles det krav til sikkerhetsstyringssystemer når ulike tjenester legges ut på anbud. Det er ikke tilfelle i veisektoren. – Ved å stille krav om dette ved offentlige innkjøp, kan vegmyndighetene stimulere til utvikling av sikkerhetskultur og sikkerhetsstyring i transportbedrifter, heter det i en rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI).
TØI-rapporten «Sikkerhet i norsk luftfart og jernbane – hva kan veisektoren lære?» er laget på oppdrag fra Statens vegvesen. Den er en del av en større studie av sikkerhetsmarginer under press i vegsektoren og hvordan endringer i enkeltelementer kan ha forsterkende samvirkende effekt. I denne studien har TØI undersøkt hva som gjør at den kommersielle tunge luftfarten og jernbane-sektoren i Norge er ekstremt sikre.
Krav om sikkerhetsstyrings-systemer
I rapporten anbefales det at veisektorens myndigheter kan lære av de andre sektorene gjennom at den ved anbud kan innføre krav om sikkerhetsstyrings-systemer.
I luftfarten og i jernbanesektoren stilles det krav til sikkerhetsstyringssystemer når ulike tjenester legges ut på anbud. Det er ikke tilfelle i veisektoren, og noe veisektoren kan la seg inspirere av, heter det i rapporten. Vegmyndighetene kan, både i egen regi og ved kjøp av tjenester fra andre, stille krav om at bedriftene har flåtestyringssystemer og arbeider for å utvikle en bedre sikkerhetskultur. For (større) transportbedrifter, er det mulig å kreve at disse innfører ISO 39001 som sikkerhetsstyringssystem.
– Ved å stille krav om dette ved offentlige innkjøp, kan vegmyndighetene stimulere til utvikling av sikkerhetskultur og sikkerhetsstyring i transportbedrifter. Dette har vist seg å være vellykket når det gjelder busselskaper i Norge, slås det fast i TØI-rapporten.
Krav om kvalifiserte ansatte
Alle aktører som har å gjøre med infrastrukturen på flyplassene er profesjonelle, er spesialistutdannende, og på jobb, i motsetning til i veitransporten. Det er i luftfarten og i jernbanesektoren også grundig kontroll med alle aktører involvert, understreker et par av informantene.21 Et annet område som ulike aktører jobber med, er hva slags krav som stilles når det er utlysninger for ulike anbud på luftfartsområdet. Dette handler blant annet om at selskapene skal kunne ta tilstrekkelig hensyn til dårlig vær, og at de ansatte skal være godt kvalifisert. I veisektoren er også de som arbeider med infrastrukturen, f.eks. entreprenørselskapene som bygger og vedlikeholder veier, profesjonelle.
Bli den første til å kommentere på "Til Statens vegvesen: Gjør som jernbane og luftfart, still sikkerhetskrav i anbud"