Utforming av anbudet kan avgjøre hvor god konkurransen blir

Anbud365: Utforming av anbudet avgjør hvor god konkurransen blirIngvild Nordtveit, seniorrådgiver (t.v.) og Hanne Dahl Amundsen, avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet har skrevet kronikk i Bergens Tidende – «Ikke mist troen på anbudskonkurranser».

Skriv ut artikkelen

Anbudskonkurranser bidrar til bedre kvalitet og lavere kostnader, men utformingen av dem kan påvirke hvor god konkurransen blir. Det slår Ingvild Nordtveit, seniorrådgiver og Hanne Dahl Amundsen, avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet, fast i en kronikk. Hvordan den enkelte anbudskonkurranse bør utformes, er det oppdragsgiver som er best egnet til å vurdere. De bør derfor også vurdere hvordan utlysninger i dag kan få konsekvenser for konkurransen i markedet på lengre sikt, poengterer kronikkforfatterne.

Kronikken til Dahl Amundsen og Nordtveit var nylig å finne i Bergens Tidende, og den tok sitt utgangspunkt bl.a. i en rapport fra Arbeidstilsynet som gjelder forhold knyttet til byggingen av Sotrasambandet. Tilsynet avdekket der alvorlige tilstander hos entreprenøren Sotra Link Construction Jv ANS. Store kostnadsoverskridelser og forsinkelser er også en del av bildet.

Utenlandske tilbydere

Uten å gå inn på kritikken, skriver de to, er det interessant å diskutere hva som må til for at anbudskonkurranser av denne typen store prosjekt skal gi best mulig kvalitet, til lavest mulig kostnad.  De konstaterer at Konkurransetilsynet er opptatt av å sikre god konkurranse i alle markeder. Derfor er det i utgangspunktet positivt når utenlandske selskaper deltar i anbudskonkurranser i Norge, fordi vi da får flere aktører med i konkurransen om å levere best resultat innenfor gitte kriterier, heter det.

Hvordan anbudskonkurransene utformes kan bety mye for hvor god konkurransen og derfor også prisen og resultatet blir. Hvordan den enkelte anbudskonkurranse bør utformes, er det oppdragsgiver som er best egnet til å vurdere, ifølge kronikkforfatterne.

Utlysning av store kontrakter kan bidra til at utenlandske aktører ønsker å delta i konkurranser om prosjekt i Norge, og:

Samarbeid om et prosjekt

– Samtidig vil mindre aktører, som ikke kan delta i konkurransen alene, likevel ha mulighet til å delta i konkurransen gjennom samarbeid med andre aktører. Forutsatt at aktører hver for seg ikke er i stand til å fullføre det aktuelle oppdraget, vil ikke konkurransereglene hindre dem i å samarbeide om prosjektet. Dersom utlysning av store kontrakter likevel kan føre til relativt få tilbydere, bør det vurderes om en oppdeling i flere mindre kontrakter kan gi flere tilbydere og slik en bedre konkurranse om prosjektet.

På sikt kan også valget mellom flere små eller få store prosjekt få konsekvenser for konkurransen i et marked, fremholder Dahl Amundsen og Nordtveit. Stadig større prosjekt, som forutsetter oppkjøp eller samarbeid mellom aktører for å kunne delta i konkurranser, kan på sikt føre til at kompetansen samles hos noen få selskap. – Oppdragsgivere bør derfor også vurdere hvordan utlysninger i dag kan få konsekvenser for konkurransen i markedet på lengre sikt, poengterer de, og:

God konkurranse

– Anbudskonkurranser kan bidra til bedre kvalitet og reduserte kostnader for samfunnet. Det forutsetter imidlertid at anbudskonkurranser utformes på en måte som legger til rette for god konkurranse, at krav satt i anbudskonkurransen er veloverveide og følges opp gjennom prosjektet. Det beste både for oppdragsgiver og samfunnet er god konkurranse, som gir best mulig kvalitet til lavest mulig pris.

Bli den første til å kommentere på "Utforming av anbudet kan avgjøre hvor god konkurransen blir"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.