Det regionale helseforetaket Helse Midt-Norge dømmer Anskaffelsesutvalgets forslag om å styrke håndhevingssystemet med å gi KOFA utvidet myndighet nord og ned. De er riktignok positive til at feil i størst mulig grad rettes før kontrakt inngås, men vil beholde domstolsmodell og rådgivende KOFA-myndighet som det primære håndhevingssystemet for offentlige anskaffelser. Domstolene, heter det i foretakets høringssvar, sikrer grundige og objektive prosesser. Objektivitet og uavhengighet er ikke mulig å sikre når KOFA er sammensatt av medlemmer som har annet arbeid som sin hovedbeskjeftigelse.
Det regionale helseforetaket støtter i utgangspunktet Anskaffelsesutvalgets forslag om å styrke den prekontraktuelle håndhevingen, men er uenig i at dette skal løses ved å gi Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) en utvidet myndighet. I utgangspunktet er det positivt at håndhevingssystemet innrettes slik at feil i størst mulig grad rettes prekontraktuelt, mener foretaket. Konsekvensene av brudd er mindre før kontraktsinngåelse og det er enklere for oppdragsgivere å rette opp på dette stadiet. – Vi mener imidlertid at håndhevingen skal fortsette å være hos domstolene, skriver helseforetaket.
Betydelige forsinkelser
Slik Helse Midt-Norge ser det, vil imidlertid utvalgets forslag medføre betydelig forsinkede prosesser som igjen medfører store ringvirkninger, bl.a. forsinket innføring av ny teknologi, forsinket iverksettelse av store infrastrukturprosjekter, lammelse av kritiske funksjoner, økte kostnader for oppdragsgivere og lengre ventetid til bl.a. pasientbehandling.
I tillegg mener foretaket at organet ikke kan sikre tilstrekkelig rettsikkerhetsgarantier. – Etter vårt syn bør domstolsmodellen videreføres som det primære håndhevingssystemet for offentlige anskaffelser, men at konkrete forenklinger innenfor denne modellen kan vurderes for å sikre en mer effektiv saksbehandling, fremhever helseforetaket.
Stanse kontraktinngåelse med liten risiko
I høringssvaret reises det også kritikk mot utvalget for at det i for liten grad har vurdert hvilke konsekvenser prekontraktuell håndheving hos KOFA vil medføre for oppdragsgiveres evne til å levere samfunnskritiske tjenester til befolkningen. Leverandører vil etter utvalgets forslag kunne stanse kontraktsinngåelser med liten risiko, heter det.
– Slik vi ser det innebærer ikke dette en effektiv bruk av samfunnets ressurser. I tillegg er vi kritiske til at KOFA skal få domstolslignende oppgaver uten at organet kan sikre tilstrekkelige rettsikkerhetsgarantier. Dette vil etter vårt syn svekke tilliten til håndhevingssystemet, slår Helse Midt-Norge fast i sitt høringssvar.
KOFAs sammensetning
Oppbygningen av det nåværende systemet med en domstolsmodell og rådgivende myndighet hos KOFA fungerer i all hovedsak godt slik det er i dag, understrekes det, og håndheving hos domstolene sikrer grundige og objektive prosesser som ivaretar rettsikkerhetsgarantier. Og:
– Tilsvarende objektivitet og uavhengighet er ikke mulig å sikre av KOFA når organet er sammensatt av medlemmer som har annet arbeid som sin hovedbeskjeftigelse. I tillegg mener vi dagens system fremstår enklere da det er tydelige grenser mellom myndigheten som tilfaller domstolene og KOFA. Den foreslåtte nemndsmodellen vil etter vårt syn føre til en unødvendig komplisering av håndhevingsregimet da grensene viskes ut. Dette vil også svekke kompetansen til domstolene i anskaffelsessaker da KOFA trolig vil bli det foretrukne organet.
Kompetansebredde
Helse Midt-Norge skriver også at de mener utvalget ikke i tilstrekkelig grad har vektlagt forholdet at KOFA ikke besitter helhetlig kompetanse. Domstolene har en bredere juridisk kompetanse som gjør dem bedre egnet til å vurdere komplekse saker. Anskaffelsessaker kan ofte involvere tolkning av ulike rettsområder, og domstolenes brede kompetanse er nødvendig for å fatte veloverveide avgjørelser, heter det, og å bygge opp en ny nemnd med tilsvarende kompetanse og kapasitet vil etter vårt syn være ressurskrevende, men nødvendig om foreslått modell skal bli vellykket.
De ser imidlertid behov for å forenkle dagens system slik at håndhevingssystemet blir mer tilgjengelig for mindre aktører, og mener at anskaffelser om helsetjenester ikke skal være omfattet av de foreslåtte reglene om suspensiv virkning hos KOFA. – Det bør også finnes et prioritert spor for sakstyper som påvirker liv og helse, heter det.
Bli den første til å kommentere på "Helseforetak dømmer foreslått ny KOFA-rolle nord og ned"