Nyskapende pasientforløp tema for innovasjonspartnerskap i Østfold

Anbud365: Nyskapende pasientforløp som innovasjonspartnerskap i ØstfoldSykehuset Østfold drar i gang et prosjekt som dreier seg om innovasjonspartnerskap. På bildet sykehusets adm. dir., Just Ebbesen.

Skriv ut artikkelen

Sykehuset Østfold har startet sitt innovasjonspartnerskap-prosjekt. Om et par måneder åpnes dialogen med næringslivet, og om drøyt et par år håper sykehuset å kunne kjøpe innovative løsninger fra minst ett partnerskap. Prosjektet er kalt «Nyskapende pasientforløp» og fokuserer på kreft. Løsningene skal imidlertid etter hvert kunne brukes av pasienter over hele verden. Formålet er å forbedre innhenting, bearbeiding og deling av informasjon mellom pasient og helsetjenesten i et pasientforløp.

Prosjektet med innovasjonspartnerskap ved Sykehuset Østfold startet oktober 2017 og går frem til september 2020.Innovasjon Norge, Nasjonalt program for leverandørutvikling, Difi, Fredrikstad kommune, Sykehuspartner, St. Olavs hospital og NTNU er samarbeidspartnere i prosjektet. Tjenestedesignere fra Halogen AS bistår med behovsavklaring og markedsdialog.

Prosjektet heter «Nyskapende pasientforløp», og skal sammen med næringslivsaktører tilstrebe å utvikle nyskapende løsninger og tjenester for pasient, pårørende og helsetjenesten. Formålet er å forbedre innhenting, bearbeiding og deling av informasjon mellom pasient og helsetjenesten i et pasientforløp.

Fokuserer på kreft

Behovet for gode løsninger for dette gjelder hele helsetjenesten, men Sykehuset Østfold fokuserer på kreft i dette prosjektet da det utgjør et betydelig utfordringsbilde på verdensbasis, både for pasient og pårørende, helsetjenesten og samfunnet. Ambisjonen for partnerskapet er at løsningen(e) skal kunne bres ut til flere pasientgrupper, i tillegg til at den skal være gjenbrukbar i helsetjenesten både nasjonalt og internasjonalt. Bedriften(e) som bidrar til nye løsninger, vil dermed kunne ha et stort vekstpotensial både nasjonalt og internasjonalt.

I omtalen av prosjektet peker Sykehuset Østfold på at teknologiske endringer i samfunnet reflekteres inn i helsesektoren, men svært forsinket. Digitalisering er ett eksempel på teknologisk utvikling i samfunnet, der teknologi brukes for å effektivisere eksisterende, samt tilby nye og bedre tjenester som er mer effektive, pålitelige og enkle å bruke. I dag er innbyggerne vant til digitale tjenester for å skaffe informasjon, kommunisere og utføre tjenester på egen hånd. På samme måte forventer stadig flere pasienter digital kommunikasjon med helsetjenesten. Andre teknologiske trender er mobile helseløsninger og bruk av kunstig intelligens, heter det.

Dialogmøter

Det tas sikte på dialogmøter med næringslivet 7. og 24. mai. Invitasjonen kunngjøres på Doffin 9. april 2018. Formålet med disse møtene er å komme i dialog med markedet for å drøfte problemstillingen, få innspill og avklare innovasjonspotensial.

Prosjektet er inndelt i fem faser, hvor fase 1 er godt i gang. Det dreier seg om behovsavklaring. Formålet med denne fasen er å få forståelse for behovet og avdekke hvilket problem som skal løses. I denne fasen har Sykehuset Østfold bl.a. hatt samtaler med pasienter og helsepersonell.

Markedsdialog

Fase 2 (april – juni 2018) dreier seg om markedsdialog, der dialogmøtene inngår. Markedsdialogen har bl.a. som formål å avklare innovasjonspotensial. Løsninger som allerede er kommersielt tilgjengelig, eller kan forventes å bli kommersialisert i nær fremtid, kan ikke være del av innovasjonspartnerskapet.

Neste fase omfatter perioden juni 2018 til mars 2019, og gjelder selve konkurransen. Formålet med denne fasen er å velge de best egnede samarbeidspartnere, forhandle om innovasjonsprosjektet og inngå ett eller flere innovasjonspartnerskap. Konkurransen vil bli kunngjort høsten 2018.

Utvikling og kjøp

Utviklingsfasen (fase 4) går fra mars 2019 og ett år frem i tid. Formålet med denne fasen er tett samarbeid og utvikling av konkrete løsninger som kan kjøpes inn av offentlig part. Planen er å sette i gang flere innovasjonspartnerskap hvor det utvikles helt nye løsninger på konkrete behov.

Siste fase (fase 5) er selve kjøpet og omfatter perioden mars til september 2020. Da skal det kjøpes løsninger som er utviklet og som svarer til avtalte resultat. Det avsluttende kjøpet må reguleres i konkurransegjennomføringen, sannsynligvis bli i form av en kjøpsopsjon.

Bli den første til å kommentere på "Nyskapende pasientforløp tema for innovasjonspartnerskap i Østfold"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.