Sosiale entreprenører sjanseløse i anbudskonkurranser

Anbud365: Forsker: Sju utfordringer i veien for kjøp fra lokale, bærekraftige leverandørerOffentlige organisasjonene samler alt de kjøper i store innkjøpsenheter og sentrale eksklusive rammeavtaler. Det er deres eget valg og deres egen feil. Hvis beløpene er små og innkjøpsenhetene også, så går det fint an å kjøpe lokalt, konstaterer professor Kristin Reichborn-Kjennerud, OsloMet, i en artikkel i Økologisk24 (foto: Eivind Røhne/OsloMet).

Skriv ut artikkelen

Anbudskonkurranser framstår rigget for de store tiltakstilbyderne, som har mer kompetanse om regelverket samt ressurser til å skrive de gode søknadene. Ikke bare de sosiale entreprenørene var mismodige, også ansatte både lokalt og regionalt i Nav mente at de unge entreprenørene var sjanseløse i konkurransen med de mer etablerte tilbyderne. Dette fremgår av en artikkel som er basert på en forskningsrapport og publisert på oslomet.no.

Av artikkelen fremgår det at samarbeidet mellom Nav og sosiale entreprenører har gitt gode resultater. Den viser ny rapport, heter det i artikkelen, som er en såkalt forskningsartikkel fra Arbeidsforskningsinstituttet AFI.

Det er i Norge, som i andre land, en økende interesse for hvordan sosiale entreprenører kan bidra til økt arbeidsinkludering av personer med helsebelastninger, sosiale utfordringer eller funksjonsnedsettelser.

En utfordring for de sosiale entreprenørene er imidlertid at de ikke kjente til Nav-systemet, og, mer spesifikt, loven om offentlige anskaffelser, som Nav er underlagt når de skal kjøpe tjenester fra eksterne leverandører. Entreprenørene opplever det som utfordrende å skrive gode nok søknader og vinne prosjekter.

Vil ha faste kontrakter

De sosiale entreprenørene er som oftest relativt nyetablerte og uten finansielt sikkerhetsnett, og ønsker seg faste kontrakter og sikker inntjening. 

Men NAV kan ikke inngå bindende samarbeid uten at visse konkurranseregler er fulgt, og det kreves både kompetanse og tid å sette seg inn i dette regelverket. Det er ressurser de sosiale entreprenørene ofte ikke har, ifølge artikkelen. Disse konkurransene framstår rigget for de store tiltakstilbyderne, som har mer kompetanse om regelverket samt ressurser til å skrive de gode søknadene.

Sjanseløse

Det var ikke bare entreprenørene som var mismodige, også ansatte både lokalt og regionalt i Nav mente at de unge entreprenørene var sjanseløse i denne konkurransen med de mer etablerte tilbyderne.

Ifølge Nav-ansatte sentralt i direktoratet er det ingen formelle hindringer i regelverket som holder mindre entreprenører utenfor konkurransen – men samtidig gjorde utformingen av anbudene det i praksis umulig for de minste.

Seniorforsker Kristin Reichborn-Kjennerud ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI, OsloMet har forsket på offentlige innkjøp og konkurranseutsetting, og gir i artikkelen uttrykk for at konkurranseutsetting i enkelte markeder har ført til mindre konkurranse: Store aktører vinner som oftest konkurransene, og til slutt blir det bare en håndfull store aktører igjen på markedet.

Bli den første til å kommentere på "Sosiale entreprenører sjanseløse i anbudskonkurranser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.