Til forsvar for omstridt anskaffelse i Oslo kommune

Anbud365: Til forsvar for omstridt anskaffelse i Oslo kommuneEFTAs overvåkingsorgan og Nærings- og fiskeridepartementet i stadig brevveksling med utgangspunkt i en Oslo-anskaffelse. På bildet ansvarlig byråd i Oslo kommune, Inga Marte Thorkildsen(foto: CF-Wesenberg@kolonihaven.no).

Skriv ut artikkelen

Myndighetsutøvelse faller utenfor regelverket for offentlige anskaffelser. Når et hovedelement i en blandet anskaffelse er myndighetsutøvelse, faller også mindre sentrale elementer i «pakken» utenfor regelverket. Selv om det dreier seg om drift og vedlikehold av en bygning. Det er kjernen i Nærings- og fiskeridepartementets (NFDs) forsvar overfor EFTAs overvåkingsorgan (ESA) for en omstridt anskaffelse i Oslo kommune.

Bakgrunnen for brevvekslingen mellom NFD og ESA er en anskaffelse som Oslo kommune kunngjorde helt mot slutten av 2016. Det gjaldt en stor, langsiktig kontrakt som omfatter bygging av sykehjem for om lag 2,3 milliarder i tillegg til en tjenestekontrakt etter at byggene står ferdig. For å oppfylle kommunens behov planlegges anskaffelse av 3-5 sykehjem med plass til inntil 400 beboere som langsiktige leieavtaler for perioder på minimum 30 år, med opsjon på forlengelse i 10 år. Kommunen gjennomførte kunngjøring av prekvalifikasjon til konkurransen før nytt regelverk kom på plass 1. januar 2017.

Drift og vedlikehold = myndighetsutøvelse?

Denne gangen er det NFD som besvarer spørsmål fra ESA.

ESA spurte hvorledes det kan forklares av drift og vedlikehold av bygningen, som er ett av tre elementer i kontrakten, kan være myndighetsutøvelse. Til det svarer NFD at hovedelementet i anskaffelsen er leveranse av helsetjenester til personer i sykehjem, og i den forbindelse tidvis behov for utøvelse av tvangsmidler – som betraktes som myndighetsutøvelse. Når unntaket fra anskaffelsesreglene således gjelder anskaffelsens hovedelement, gjelder det også den delen av anskaffelsen som omfatter drift og vedlikehold av selve sykehjemmet. Reglene om blandede kontrakter legges til grunn.

Et annet spørsmål fra ESA var om norske myndigheter mener at kroppsvask og medisinering kan kvalifisere som myndighetsutøvelse. Jo, sier NFD, det kan være tilfelle der slike situasjoner må gjennomføres uten pasientens godkjennelse. Det er ikke nødvendig for pasienten å sette seg fysisk imot slike situasjoner, det holder å si ifra. Imidlertid kan det være at kroppsvasken og medisineringen er til beste for pasientens helse, og da kan bruk av tvangsmidler – som er myndighetsutøvelse, være aktuelt. Ifølge regelverket er det nok at myndighetsutøvelsen skjer en gang imellom.

Overordnet og underordnet lovverk

Det er også et spørsmål om tolkning av EUs primærlovgivning opp mot sekundærlovgivningen. NFD legger til grunn at begge er konforme med EU-lovgivningen som sådan. Av flere alternativer, mener NFD, bør det legges til grunn at det er det «tyngste» elementet i en blandet kontrakt som styrer, og dersom det er unntatt fra regelverket, er hele «kontraktpakken» det.

Noe av det samme svarer NFD på ESA-spørsmålet om en hvilken som helst type element i en konkurranse som gjelder drift av et sykehjem, kan føyes inn i et unntak fra regelverket. Elementet i kontrakten som gjelder helsetjenester er hovedelement og formål med kontrakten, heter det, og Oslo kommune har fremført godtagbare, objektive argumenter for tildeling av en kontrakt med disse tilleggselementene.

Så melder ESA at det i de nye anskaffelsesreglene er det ikke lenger med noen mulighet til å reservere kontrakter for non-profitt-organisasjoner som leverer helse- og sosialtjenester. NFD opplyser at de har mottatt en rapport som viser at det fortsatt er visse, om enn begrensede muligheter for slikt, og at de for tiden vurderer hvorledes rapporten kan følges opp.

Bli den første til å kommentere på "Til forsvar for omstridt anskaffelse i Oslo kommune"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.