I juni neste år håper Arkivverket at en gjenstridig nøtt enten er knekket eller på vei til å bli det: Mest mulig automatisk å kunne identifisere og vurdere hvilke e-poster og andre meldinger som skal gjøres tilgjengelige for offentligheten og tas vare på. Nå inviteres oppstartsbedrifter spesielt til å bli med på en konkurranse som vil gi vinneren en forsknings- og utviklingskontrakt – og en alle tiders markedsmulighet: Behovet for en løsning på dette er noe alle offentlige og mange private virksomheter har.
Arkivering av e-post er en utfordring det er blitt jobbet med lenge, uten at det er funnet noen fullgod løsning. Arkivverket ønsker derfor å utfordre markedet til å jobbe sammen med dem for å legge fundamentet for en slik løsning. Det er behov for å tenke fritt, uavhengig og helt ute av boksen for å finne nye og innovative løsninger på gamle og fastlåste problemstillinger.
Arkivverkets visjon er at det i 2025 ikke skal være nødvendig for offentlige ansatte å måtte tenke på arkivering, det skal være innebygget i systemene. Det er satt av 450.000 kr for å utvikle et minimumsprodukt, som skal bidra til effektiv håndtering av arkivverdig informasjon fra e-poster.
StartOff-prosess
For noen uker siden presenterte kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup regjeringens nye program – StartOff – som har som hensikt å gjøre det enklere for offentlige virksomheter å utnytte innovasjonskraften i oppstartsmarkedet. StartOff-prosjektet til Arkivverket gjennomføres med støtte av Nasjonalt program for leverandørutvikling.
Arkivverket benytter StartOff-prosessen i denne konkurransen, der en forsknings- og utviklingskontrakt er premien. Inntil seks leverandører inviteres til forhandlinger og tre av disse som har de beste idéskissene går videre. Prosessen har tre trinn – ikke ulik stegene i en førkommersiell anskaffelse:
Tre steg
- «Invitere til ideskisse» – en idékonkurranse hvor markedet inviteres til å løse en konkret utfordring.
- «Utvikle løsningen» – et forsknings- og utviklingsløp med leverandøren som vurderes til å ha det beste løsningsforslaget.
- «Demonstrere resultatet» – leverandøren presenterer sitt minimumsprodukt og at StartOff gir veiledning til leverandøren med hensyn til salg av løsningen til offentlige virksomheter.
Arkivverket har behov for at løsningen utvikles i tråd med arbeidsmiljøloven og personvernforordningen. E-poster eies ikke av arbeidsgiver, men av arbeidstager, og arbeidsgiver har som hovedregel bare rett til innsyn i denne i begrensede tilfeller. Dette setter rammebetingelsene for hvor automatisk en løsning kan fungere i praksis.
Bli den første til å kommentere på "Arkivverket frister oppstartsbedrifter – vil ha løsning på en gjenstridig epost-nøtt"