Flere og flere innser at det er kritisk viktig å vite mest mulig om etterlevelse av samfunnsansvar i sin leverandørkjede. En enkel, digital – og sikker – løsning på denne utfordringen er utviklet i samarbeid mellom Helse Sør–Øst, Nasjonalt program for leverandørutvikling, Innovasjon Norge og Factlines AS. Kunne den ha hjulpet DnB, tro?
Det kan kaste av seg å være i markedet med en innovativ løsning. Spesielt når det gjelder en hjørnesten i private og offentlige virksomheters samfunnsansvar. Spør Factlines AS, som er ekspert på sikker kommunikasjon på nett. Løsningen deres er et digitalt verktøy som gjør at du på en trygg og effektiv måte kan spore din leverandørkjede bakover for å avdekke om dine krav til samfunnsbevissthet ivaretas.
De hele startet med en kontakt til Helse Sør–Øst, som i flere år har vært en pådriver for etisk handel. Da var Factlines AS alt i gang med å utvikle sitt verktøy. Med globale leverandørkjeder blir løpende kontroll med de enkelte leverandørers etterlevelse av f.eks. ILOs kjernekonvensjoner mer enn krevende. Behovet var et verktøy som kunne følge opp flere leverandører mer rasjonelt og lette innrapporteringen fra leverandørene.
Helse Sør–Øst
Helse Sør-Øst fattet interesse og gjennom et OFU–prosjekt (offentlig forsknings– og utviklingsprosjekt) begynte utviklingen av løsningen. Prosjektet var samtidig en såkalt pilot i Nasjonalt program for leverandørutvikling. Tre leverandører ble plukket ut som «prøvekaniner», og i februar 2015 forelå en prototyp av verktøyet. Innovasjon Norge kom med finansiering.
Etter kontrakten med Helse Sør–Øst er så vel Oslo kommune som NHO reiselivs innkjøpskjede brukere av verktøyet Factlines. Flere andre private som offentlige virksomheter har i tillegg vist interesse. Helse Sør–Øst har i tillegg fornyet hos Factlines. Daglig leder i Factlines AS, Siri Engesæth:
Digital og lite ressurskrevende
– Løsningen er en digital og lite ressurskrevende løsning for kontroll av leverandører og leverandørkjeder. Interesserte innkjøpere tegner abonnement på løsningen på nett, og fyller inn og oppdaterer nødvendig informasjon om seg selv. Tilsvarende gjør leverandører. Informasjonen som gis, deles ikke med andre med mindre informasjonseieren gir tillatelse til det. På denne måten kan oppdragsgivere løpende hente informasjon om hvordan leverandørenes ivaretar de sosiale kravene som er stilt. Gis det feilaktige opplysninger og det blir oppdaget under en inspeksjon i marken, vet leverandørene at faren for å miste kontrakt er overhengende.
Det dreier seg om å få korrekt informasjon lengst ned i leverandørkjeden. På den måten kan man få rapport om den faktiske tilstanden og gjøre oppfølging i pakt med det. Det er en effektiv måte å redusere risiko på.
En «light–versjon»
Siden den første kontrakten med Helse Sør–Øst for et knapt år siden er løsningen videreutviklet. Nå foreligger også et enklere grensesnitt – en «light–versjon» – som gjør det mulig å få god dokumentasjon. Dermed kan også de som ikke er i behov av mer omfattende rapporter etc. gjennom bruk av verktøyet få mer kontroll på risikoen.
– Dette har en etisk side og en omdømmeside, påpeker Engesæth. La oss si at dersom DnB hadde benyttet vårt verktøy ville de raskt ha fått oversikt over de 1600 selskapene på samme gateadresse. Det kunne nok ha vært greit å kjenne til!
Bli den første til å kommentere på "Innovasjon gav digitalt verktøy for sjekk av samfunnsansvar"