• Leverandører
  • Isobar Norge AS
    Elite Vinduspuss AS
    Imatis AS
    Søve AS
    B  Braun Medical AS
    Tekstilservice AS

Konkurranse så vel som innovasjon kan tørke ut uten sterkere SMB-satsing

Anbud365: Konkurranse så vel som innovasjon kan tørke ut uten sterkere SMB-satsingNasir D. Iftikar, grunnlegger og styreleder i Stavanger-baserte ERPDUO Technology AS, er kritisk til hvordan mange offentlige virksomheter håndterer småbedrifter.

Skriv ut artikkelen

Begeistringen i det offentlige for de store aktørene og deres løsninger, ikke minst i IT-bransjen, kan utarme så vel konkurranse som innovasjonstilgangen i det offentlige markedet. Det koster å etablere og drive, og uten kontrakter blir det vanskelig. Å legge til rette for småbedrifter, som mange innvandrere for øvrig står bak, må få et mer reelt innhold i praksis.

Dette sier Nasir D. Iftikar, som er grunnlegger og styreleder i Stavanger-baserte ERPDUO Technology AS, der hovedproduktet er ERP-løsninger. Bedriften har vært i virksomhet siden 2015, også offentlig sektor er blant markedene det satses på. Iftikar har sett konsekvenser av oljeindustriens nødvendige «slankekur» når det gjelder muligheter for oppdrag, men også:

– På vegne av småbedrifter generelt mener jeg å ha grunnlag for å påstå at offentlig sektor i mange tilfeller fremstår som veldig kritiske til småaktører, men er veldig glade i dem som bruker mest på seminarer og markedsføring – ofte med budsjetter i mangemillionersklassen. Det virker som om respekten for småbedriftene tidvis er så som så – vi betraktes mer som virksomheter som er til for å mate kommuner med avgifter og skatter enn som høyt skattede leverandører. Under oljekrisen stoppet det meste opp og vi måtte både divergere og divestere. Økte investeringer forlenger også konkursfaren når vi har ting markedet har behov for. Offentlig sektor må ta et krafttak og dra inn SMB-er. Vi kan ikke jobbe resultatløst år etter år.

Det koster

Et selskap som ERPDUO Technology må ikke bare kunne levere innovasjon og ha et unikt konsept, men også tre-fem ansatte i tillegg til ressurser til salg og drift.  Det betyr tap i flere år inntil man får betalende kunder, slår Iftikar fast. Forkjærligheten for de store på bekostning av de små kan føre til at «underskogen» i næringslivet etter hvert utarmes og det blir bare de store igjen. Det er et bidrag til å svekke konkurransen og innovasjons- og nytenkningskilder.

Med utgangspunkt i kostnadsbildet for en småbedrift tar han til orde for å heve dagens terskelverdi på 1,1 mill til tre mill. Iftikar tenker rasjonelt. Under en nasjonal anbudsgrense er transaksjonskostnadene lavere, og det er sparte penger. I tillegg er det også en viss prisvekst, slik at en grenseverdi på 1,1 millioner over noen år innebærer egentlig at det blir trangere under den nasjonale terskelverdien. Fra 1. januar 2017 kan også alle tilbydere eller selskaper tilby offentlige tjenester mellom 1,1 -4,5 mill. kroner innen helse- og omsorg. Det vil føre til flere forespørsler, og det vil ta flere år å venne tjenestemenn til ny anbudspraksis.

Allerede i dagens regionkontormarked i Oslo knives det lenge om private og offentlige leveranser, der konstellasjoner fører til at SMB ikke får delta. – Da stenges flere dører for oss, fremholder han, og vi må divergere med nye produkter og nye markeder. I Norge er det allerede mange som tjener milliarder fordi SMB-segmentet uteblir. Derfor må myndighetene ta kontrollen og politikere endre på regelverket. Skal vi selge datamaskiner, går det gjennom distributører.  De store tjener ofte via underleverandører.

Dele opp kontrakter

Han synes godt om muligheten til å dele opp kontrakter. Enkelte anbudsleveranser til det offentlige i 20 – 30 millioners klassen splittes i mindre deler. Et eksempel er en IT-leveranse oppdelt i programvare, maskinvare, prosjektconsulting og rådgivning med opplæring. Lev og la andre leve. Det er en rasjonell oppsplitting i fire prosjekter, sier han. Verre er det når flere kommuner går sammen i store fellesinnkjøp. Leverandørsamarbeid er også interessant og er akseptabelt i andre land. I Norge vinner utenlandske selskaper de største veiprosjektene fordi vi ikke har så mange store selskaper og de utenlandske har mer erfaring. Det betyr at vi i Norge er langt mer forsiktige og ser på SMB-er ut fra et risikoperspektiv. En SMB-satsing forutsetter at småaktører må kunne delta på lik linje, ikke bare som underleverandører. Samtidig må en liten aktør kunne knytte til seg underleverandører innenfor spesialfelter som man ikke selv dekker, poengterer Nasir D. Iftikar.

1 Comment on "Konkurranse så vel som innovasjon kan tørke ut uten sterkere SMB-satsing"

  1. Det er de 50-80 mkr kontraktene som må brytes ned i mindre avtaler.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*