I en rekke europeiske land er man opptatt av å begrense utslipp fra godskjøretøy, blant disse Stavanger. Det kom frem nylig på et europeisk nettverks-møte. Det er stor etterspørsel etter mer bærekraftige transport-løsninger og arenaer der offentlige myndigheter i samarbeid kan drøfte utfordringer og utvikle løsninger. Nesten alle produkter eller tjenester som det offentlige kjøper, har innvirkning på transportmønstre i byer, slås det fast, og London på sin side har meldt at de skjerper utslippskravene til godskjøretøy fra i år og de nærmeste år.
I Stor-London finnes Greater London Authority (GLA) Group, som er forpliktet til å bruke strategiske og bærekraftige offentlige anskaffelser for å bidra med bærekraftige leveringsløsninger som også kan være rollemodeller for privat sektor, i tråd med Londons 2030 Net Zero Target.
Grønt og sosialt ansvar i kontraktene
GLA er med i Procura+, et nettverk av europeiske offentlige myndigheter og regioner som kobler sammen, utveksler og handler om bærekraftige og innovasjonsanskaffelser.
Bak Procura+ står ICLEI – Local Governments for Sustainability, som er et globalt nettverk av mer enn 2500 lokale og regionale myndigheter som er forpliktet til bærekraftig byutvikling og er aktivt i 125+ land.
CityMatch ble startet av Transport for London (TfL) som viste hvordan den tar med grønt og sosialt ansvar i kontraktene sine. I henhold til GLA Group Responsible Procurement Implementation Plan vil kontrakter fra og med juli i år over 1 million pund være pålagt nullutslipp dersom kjøretøyet under 3,5 tonn, mens kjøretøy over 3,5 tonn må være i samsvar med lavutslippskrav. Nye kontrakter under 1 million pund blir underlagt sistnevnte krav fra 2027. Fra og med i år vil disse bli bedt om å forbedre sin miljøytelse ved å vise innsats for å oppnå reduksjon av kjørelengde og utslipp.
«Last mile»-leveringer
Procura+ samlet nylig sitt nettverk i London for å se hvordan GLAs innsats ser ut i praksis. Et sentralt tema var hva som gjøres med bærekraftige transportløsninger og utfordringer knyttet til «the last mile»-leveringene. Sistnevnte gjaldt et produkt som på sin forsyningskjedereise fra produsent til kunde, går over til stadig mindre kjøretøy og får mer spesifikke leveringskriterier.
Flere byer, inkludert ICLEI-medlemmene Stavanger, Aalborg, København, Madrid og Roma delte sine erfaringer med å gjennomføre slike prosjekter:
• Stavanger (Norge) fremhevet hvordan de bruker obligatoriske krav, tildelingskriterier og tekniske spesifikasjoner for å fremme lavkarbonleveranseløsninger;
• Aalborg (Danmark) presenterte det EU-finansierte MoLo Hubs-prosjektet, som søker å redusere bytrafikken ved å initiere og implementere nye og praktiske logistikktjenester ved urbane mobilitetsknutepunkter;
• København (Danmark) fokuserte på sine grønne og sosiale krav til leverandørkjøretøyer;
• Metropolitan City of Roma (Italia) la vekt på hvordan dens Metropolitan Plan for bærekraftig logistikk forbedrer luftkvaliteten og tilgjengeligheten.
• Las Rozas de Madrid (Spania) forklarte hvordan de bruker de lokale grønne avtalene for å redusere karbonfotavtrykket til tjenesteleverandører.
Bli den første til å kommentere på "Alt det offentlige kjøper, påvirker transportmønstre – hvilke er de bærekraftige løsningene?"