Alt det offentlige kjøper, påvirker transportmønstre – hvilke er de bærekraftige løsningene?

Anbud365: Alt det offentlige kjøper påvirker transportmønstre – hvilke er de bærekraftige løsningene?Katrin Stjernfeldt Jammeh, ordfører i Malmø, er leder for nettverket Procura+, som nylig tok for seg bærekraft-utfordringer knyttet til godstransport.

Skriv ut artikkelen

I en rekke europeiske land er man opptatt av å begrense utslipp fra godskjøretøy, blant disse Stavanger. Det kom frem nylig på et europeisk nettverks-møte. Det er stor etterspørsel etter mer bærekraftige transport-løsninger og arenaer der offentlige myndigheter i samarbeid kan drøfte utfordringer og utvikle løsninger. Nesten alle produkter eller tjenester som det offentlige kjøper, har innvirkning på transportmønstre i byer, slås det fast, og London på sin side har meldt at de skjerper utslippskravene til godskjøretøy fra i år og de nærmeste år.

I Stor-London finnes Greater London Authority (GLA) Group, som er forpliktet til å bruke strategiske og bærekraftige offentlige anskaffelser for å bidra med bærekraftige leveringsløsninger som også kan være rollemodeller for privat sektor, i tråd med Londons 2030 Net Zero Target.

Grønt og sosialt ansvar i kontraktene

GLA er med i Procura+, et nettverk av europeiske offentlige myndigheter og regioner som kobler sammen, utveksler og handler om bærekraftige og innovasjonsanskaffelser.

Bak Procura+ står ICLEI – Local Governments for Sustainability, som er et globalt nettverk av mer enn 2500 lokale og regionale myndigheter som er forpliktet til bærekraftig byutvikling og er aktivt i 125+ land.

CityMatch ble startet av Transport for London (TfL) som viste hvordan den tar med grønt og sosialt ansvar i kontraktene sine. I henhold til GLA Group Responsible Procurement Implementation Plan vil kontrakter fra og med juli i år over 1 million pund være pålagt nullutslipp dersom kjøretøyet under 3,5 tonn, mens kjøretøy over 3,5 tonn må være i samsvar med lavutslippskrav. Nye kontrakter under 1 million pund blir underlagt sistnevnte krav fra 2027. Fra og med i år vil disse bli bedt om å forbedre sin miljøytelse ved å vise innsats for å oppnå reduksjon av kjørelengde og utslipp.

«Last mile»-leveringer

Procura+ samlet nylig sitt nettverk i London for å se hvordan GLAs innsats ser ut i praksis. Et sentralt tema var hva som gjøres med bærekraftige transportløsninger og utfordringer knyttet til «the last mile»-leveringene. Sistnevnte gjaldt et produkt som på sin forsyningskjedereise fra produsent til kunde, går over til stadig mindre kjøretøy og får mer spesifikke leveringskriterier.

Flere byer, inkludert ICLEI-medlemmene Stavanger, Aalborg, København, Madrid og Roma delte sine erfaringer med å gjennomføre slike prosjekter:

Stavanger (Norge) fremhevet hvordan de bruker obligatoriske krav, tildelingskriterier og tekniske spesifikasjoner for å fremme lavkarbonleveranseløsninger;
Aalborg (Danmark) presenterte det EU-finansierte MoLo Hubs-prosjektet, som søker å redusere bytrafikken ved å initiere og implementere nye og praktiske logistikktjenester ved urbane mobilitetsknutepunkter;
København (Danmark) fokuserte på sine grønne og sosiale krav til leverandørkjøretøyer;
Metropolitan City of Roma (Italia) la vekt på hvordan dens Metropolitan Plan for bærekraftig logistikk forbedrer luftkvaliteten og tilgjengeligheten.
Las Rozas de Madrid (Spania) forklarte hvordan de bruker de lokale grønne avtalene for å redusere karbonfotavtrykket til tjenesteleverandører.

Bli den første til å kommentere på "Alt det offentlige kjøper, påvirker transportmønstre – hvilke er de bærekraftige løsningene?"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*