Suksessen med produksjon og drift av utslippsfire ferjer tas nå videre. Koronakrisen stopper ikke tre fylkeskommuner, som nå forbereder nye anbudskonkurranser for sine hurtigbåtsamband. Ambisjonen er drift av godkjente og driftssikre nullutslippsfartøy innen 2024. Invitasjon til dialog med markedet er sendt og dialogen skal gjennomføres digitalt. Anbudsrunden omfatter flere alternativer: hurtigbåter/ekspressbåter, lokalbåter eller begge deler – i praksis offentlige oppdragsgivere med «pakke» til verftsindustrien og andre.
Formålet med dialogen er å presentere målsettinger og tanker om videre utviklingsbehov, hvordan utviklingsløpet kan gjennomføres og hvilke behov næringen har for å lykkes.
Det fremgår av et såkalt invitasjonen til markedsdialog at Trøndelag, Vestland og Troms og Finnmark fylkeskommune har innledet samarbeid om å drive utviklingen av utslippsfrie hurtigbåter videre. Flere fylkeskommuner og kollektivtrafikkselskap har vist interesse for prosjektet og signalisert at de ønsker å delta i satsingen. Det markedsmessige potensialet for de som vinner fram vil derfor være stort og ha betydning for nasjonal og internasjonal klimaomstilling innenfor hurtigbåtnæringen, heter det.
De tre fylkeskommunene skal ut med nye anbudskonkurranser for sine hurtigbåtsamband og har ambisjoner om drift av godkjente og driftssikre nullutslippsfartøy innen 2024. Kunngjøring av konkurransen planlegges til november i år.
Utviklingskontrakt gjennomført
I jakten på fremtidens utslippsfrie hurtigbåt har Trøndelag fylkeskommune i samarbeid med 10 fylkeskommuner gjennomført en utviklingskontrakt med mål om å demonstrere at nullutslipp er teknologisk og økonomisk mulig for korte, mellomlange og lange samband. Utviklingskontrakten ble ferdigstilt i september 2019 og resultatene viser at utviklingen har kommet langt, men at flere teknologiske, juridiske og økonomiske barrierer må overkommes før utslippsfrie hurtigbåter kan realiseres til en akseptabel risiko og kostnad.
Som et ledd i anbudsforberedelsene inviterer fylkeskommunene nå til markedsdialog med potensielle leverandører om hvilke løsninger som er tilgjengelig på markedet og hvordan vi kan legge til rette for utvikling, bygging, pilotering og drift. Formålet med dialogen er å presentere målsettinger og tanker om videre utviklingsbehov, få innspill til hva som er tilgjengelig, hvordan utviklingsløpet kan gjennomføres og hvilke behov næringen har for å lykkes.
En eller flere kontrakter?
Oppdragsgiverne skal, ifølge invitasjonen til markedsdialog, vurdere om utviklingsløpet skal gjennomføres ved bruk av en eller flere kontrakter – én kontrakt for hver fase, flere kontrakter som dekker én eller flere faser eller én kontrakt som omfatter hele utviklingsløpet, med eller uten drift i enden. For tiden vurderes disse problemstillingene fra et økonomisk, juridisk og markedsmessig perspektiv, og man ønsker næringens innspill som er relevante for den videre anskaffelsesprosessen.
Regjeringen har også signalisert ekstra midler til bruk for realisering av nullutslipps hurtigbåter, og fylkeskommunene håper det kan «smøre» utviklingen.
Innspill fra leverandørmarkedet må sendes morber@trondelagfylke.no senest 27. april. Markedsdialog om utvikling, bygging, pilotering og drift av løsninger vil finne sted i form av digitale videomøter i perioden 4.-8. mai.
Bli den første til å kommentere på "Drar i gang anbudsrunde med sikte på utslippsfrie hurtigbåtsamband innen 2024"