Innleie-begrensning i luftfarten ikke i veien for innlevering av felles tilbud

Anbud365: Innleie-begrensning i luftfarten ikke i veien for innlevering av felles tilbudFra venstre: Ingalill Olsen (A) og Siv Mossleth(Sp) spurte – og samferdselsminister Knut Arild Hareide svarte dem begge. Samferdselsdepartementet vil ved fremtidige flyruteanskaffelser se på om det er hensiktsmessig med en presisering av forholdet mellom begrensinger for wet lease (innleie av fly og personell) og innlevering av felles tilbud.

Skriv ut artikkelen

Wet lease-begrensningen i flytrafikken har aldri vært ment å være, og er ikke, et tiltak for å begrense mulighetene for operatører til å inngi felles tilbud i konkurranser. Det slo samferdselsminister Knut Arild Hareide fast i et svar på to spørsmål fra Stortinget. Wet lease innebærer at et flyselskap leier inn et luftfartøy med mannskap for å fly rutene sine. To nye flykontrakter der et felles tilbud vant, fikk stortingsmiljøer til å frykte at nå var wet lease – en innleie-ordning – godtatt. Men det dreide seg ikke om wet lease denne gangen.

To stortingsrepresentanter – Ingalill Olsen (A) og Siv Mossleth(Sp) – har begge tatt opp wet lease-ordningen opp med samferdselsminister Knut Arild Hareide. Det foregikk i form at et skriftlig spørsmål, og med skriftlig svar fra statsråden.

Wet lease innebærer at et flyselskap leier inn et luftfartøy med mannskap for å fly rutene sine. I konkurransegrunnlaget til Statens flyrutekjøp er hovedregelen at flygninger omfattet av kontrakten, skal flys av tilbyder selv. Normalt skal dette bare kunne skje unntaksvis. Samferdselsdepartementet har satt begrensninger på operatørenes muligheter til å basere tilbudet og rutedriften på innleie av mannskap og fly.

To nye kontrakter til bekymring

Men så dukket det opp to nye kontrakter, og de to representantene gav i sin spørsmål uttrykk for en bekymring for at wet lease-fenomenet var på vei til å bli akseptert av departementet. Statsråd Hareide klargjorde:

– Wet lease er heller ikke akseptert på rutene Florø–Oslo og Stord–Oslo i dag. DAT A/S og datterselskapet UAB DAT LT, som har fått kontraktene, har inngitt felles tilbud. Begge selskapene har også signert kontrakten med Samferdselsdepartementet. Når to selskaper inngir tilbud sammen og begge er forpliktet etter kontrakten, er dette ikke å anse som wet lease sett opp mot bestemmelsene i konkurransegrunnlaget.

Mulighetene til å felles tilbud

Han la til at Samferdselsdepartementet vil imidlertid ved fremtidige flyruteanskaffelser se på om det er hensiktsmessig med en presisering av forholdet mellom begrensinger for wet lease og innlevering av felles tilbud. Men, fremholdt han, wet lease-begrensningen har aldri vært ment å være, og er ikke, et tiltak for å begrense mulighetene for operatører til å inngi felles tilbud i konkurranser.

Samferdselsdepartementet kan kontrollere bruk av wet lease, men kan ikke nekte tilbyderne å inngi felles tilbud og dermed gjennom anskaffelsene bestemme hvordan tilbyderne skal innrette sin virksomhet. Dette ville være i strid med de grunnleggende prinsippene om konkurranse og likebehandling, ifølge samferdselsministeren.

Svekkede lønns- og arbeidsvilkår

Bekymringene knyttet til wet lease gjelder først og fremst at man frykter at det kan bidra til å svekke lønns- og arbeidsvilkår. Siden det ikke eksisterer en allmenngjort tariff eller annen minstelønn i luftfartssektoren, har det heller ikke vært grunnlag for et definert minstenivå.

Derfor har departementet satt igangsatt en utredning av lønns- og arbeidsvilkår og andre rettsforhold knyttet til kostnader til bruk av flygende personell mv. Utredningen skal leveres til Samferdselsdepartementet i september 2021 og Stortingsmeldingen skal etter planen legges frem for Stortinget våren 2022, opplyste samferdselsminister Hareide i sine svar til de to stortingsrepresentantene.

Her kan du lese begge spørsmål og svar:

Bli den første til å kommentere på "Innleie-begrensning i luftfarten ikke i veien for innlevering av felles tilbud"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.