Bergen, Trondheim og Sola Kommune er eksempler på kommuner som har hatt anbud ute for innkjøp av bildelingstjenester til tjenestebruk. Bildeling vil kunne bidra til at det utføres flere tjenester med færre kjøretøy, og også redusere bruk av privatbil i tjeneste, fremgår det av en pressemelding.
I meldingen fra Møller Mobility Group heter det at i anbudet til Bergen kommune refereres det til “Klima- og miljøplanen for egen virksomhet”. Der har kommunen et overordnet mål for transport at «kommunens ansatte skal bruke mest mulig miljøvennlig transport både i tjenesten og på vei til og fra arbeid». Dessuten er det satt mål om at tjenestekjøring skal være fossilfri innen 2025, at det skal skje en reduksjon i bilparken, samt oppnås en reduksjon i bruk av privatbil til tjenestekjøring.
Flere tjenester med færre kjøretøy
Bildeling vil kunne bidra til at det utføres flere tjenester med færre kjøretøy, og også redusere bruk av privatbil i tjeneste. Ved å redusere bruk av privatbil i tjeneste vil man også fjerne ansattes behov for å kjøre bil til og fra arbeid. I Grønn Strategi er det satt mål om at Bergen skal fremme delt mobilitet for å redusere antall biler per husholdning i kommunen. Ved selv å benytte seg av bildelingstjenester, vil kommunen være med å bidra til at tilbudet tilgjengeliggjøres for innbyggerne i flere deler av kommunen. Når kommunen viser vei ved å inngå større avtaler om bildeling, muliggjør det for kommersielle aktører å etablere et bredt tilbud av biler. Byer som Oslo, Trondheim og Bergen etablerer også reserverte plasser for bildelingsaktører, som også er med på å tilrettelegge for et bedre tilbud for innbyggere.
Bli den første til å kommentere på "Kommuner satser på bildeling – flere tjenester, færre kjøretøy"