Bommet på regelverket i 22 anskaffelser på drøyt fire år

Anbud365: Bommet på regelverket i 22 anskaffelser på drøyt fire årGS Maskin med sine 20 ansatte hadde levert en omfattende dokumentasjon på saker der de mente at de ikke hadde fått oppdrag i henhold til rammeavtalen med Kragerø kommune, selv om de var billigst i tilbudet og prioritert som nummer én for oppdrag. Og vant frem. På bildet daglig leder i GS-Maskin, Asbjørn Pedersen.

Skriv ut artikkelen

En gjennomgang av Kragerø kommunes innkjøp av ulike entreprenørtjenester de siste årene avdekket 22 tilfeller av rutinebrudd. Manglende dokumentasjon viste seg å være hovedproblemet, og stort sett er det er avrop på rammeavtaler som har vist seg som utfordring for teknisk side i kommunen. Dette kom frem i et møte i kommunens kontrollutvalg nylig. Nå kobles revisjonen inn.

Representanter for kommunen innrømmer at de ikke vært gode nok, sa rådmann Inger Lysa i kontrollutvalget, ifølge Kragerø Blad Vestmar. Men, heter det, det var iverksatt tiltak for å sikre at lov om offentlig innkjøp og kommunens rammeavtaler ble fulgt slik de skal.

Saken kom opp da Kragerø Næringsforening henvendte seg til kontrollutvalget på vegne av maskinentreprenøren GS Maskin AS. GS Maskin hadde levert en omfattende dokumentasjon på saker der de mente at de ikke hadde fått oppdrag i henhold til rammeavtalen med kommunen, selv om de var billigst i tilbudet og prioritert som nummer én for oppdrag.

22 avvik på 350 fakturaer

Manglende dokumentasjon har vært hovedproblemet i tyngden av de 22 sakene, ble det opplyst i det aktuelle møtet i kommunens kontrollutvalg.

350 fakturaer fra de siste fire og et halvt årene er blitt gjennomgått. Av disse var det 22 tilfeller hvor kommunen ikke kunne si om lov eller rammeavtale var fulgt. 12 av avvikene var fra før 2017, 10 senere. Seks avvik var fra kommunens enhet for vei og park, ett fra eiendom og 15 fra VAR (vann, avløp og renovasjon).

Avrop på rammeavtaler

Problemene knytter seg stort sett til avrop i rammeavtalene. I noen få saker har det vært gjort anskaffelser som ikke er i henhold til rammeavtalene og dermed lov om offentlige anskaffelser. I andre tilfeller er anskaffelser gjort etter rammeavtalene, men man har ikke kontaktet den som hadde 1.-prioritet først. I noen tilfeller kan ikke avropene dokumenteres.

Det var full enighet i kontrollutvalget om at en revisjon var på sin plass for de kommunale anbudene. Og i samråd med sekretariatet ble det formulert et vedtak som spiller saken over til det neste kontrollutvalget, med en anbefaling om en forvaltningsrevisjon.

Fornøyd leverandør

GS Maskin AS var godt fornøyd med utfallet av møtet i kontrollutvalget. Nå er kortene kommet på bordet, heter det i en uttalelse til Kragerø Blad Vestmar i sakens anledning. Her peker leverandøren også på at kommunen bruker for mye av skattebetalernes penger når de ikke gir oppdragene til den som er billigst. Og fra den stedlige næringsforeningen:

– Føler bedriftene seg forbigått, mister de tilliten til kommunen. Det er ikke bra. Så det var godt at denne saken ble løftet opp til kontrollutvalget, så får man en gjennomgang av de prinsipielle sidene ved saken.

Bli den første til å kommentere på "Bommet på regelverket i 22 anskaffelser på drøyt fire år"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.