Nye miljøferjer på anbud, skal kutte utslipp lik 15 000 biler

Anbud365: Nye miljøferjer på anbud, skal kutte utslipp lik 15 000 bilerDet er viktig for å gjøre ferjedriften vår grønn, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding (foto: Knut Opeide, Statens vegvesen).

Skriv ut artikkelen

De 11 ferjene i sommerens utlysningsrunde fra Statens vegvesen vil resultere i fire nullutslippsferjer og sju lavutslippsferjer. Disse vil til sammen redusere CO2-utslippene med 30.000 tonn/år i forhold til dagens løsninger. Dette tilsvarer de årlige utslippene til om lag 15.000 biler. Nullutslipps-kontrakten skal oppnås gjennom konkurransepreget dialog og utvikle en delvis hydrogendreven ferje.

Utviklingsferjene skal gå på sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik på rv. 13 innenfor Stavanger. Drift av sambandet i ti år inngår i kontrakten. Kravene i kontrakten vil redusere CO2-utslippene med over 4.000 tonn/år i forhold til i dag. Ny kontrakt skal gjelde fra 2021.

Målet med dette prosjektet er å inngå kontrakt med et rederi som sammen med leverandørindustrien vil utvikle maritim hydrogenbasert nullutslippsteknologi. I dag finnes det ikke sammenlignbare hydrogendrevne fartøy i drift. Ambisjonen er å skyve nullutslippsteknologi et langt skritt videre.

Grønn ferjedrift

– Denne utviklingskontrakten vil legge et økonomisk grunnlag for å pløye ny mark. Dette er et viktig skritt i det grønne skiftet i maritim sektor. Det er viktig for å gjøre ferjedriften vår grønn, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding.

Det var tilsvarende utviklingskontrakt som muliggjorde verdens første rene batteriferje i drift i et ordinært samband, mellom Lavik og Oppedal over Sognefjorden fra februar 2015. Elfergen «Ampere» ble satt i drift bare fire år etter at utviklingsarbeidet startet.

Hydrogendrevne ferjer er tenkt å gi mulighet for nullutslippsløsninger for ferjedrift over lengre strekninger enn batteriferjene har rekkevidde for. Det er et krav i utlysningen at den hydrogendrevne ferjen også skal kunne drives helelektrisk med lading fra kai, slik at rutetilbudet opprettholdes selv om det oppstår problem med hydrogendriften.

Lavutslippsferjer

I tillegg til nullutslippsferje-kontrakten er Statens vegvesen ute med rammene for ferjesambandene Molde – Vestnes i Møre og Romsdal og Mannheller – Fodnes/Hella – Vangsnes – Dragsvik i Sogn og Fjordane.

Over Romsdalsfjorden skal det være fire ferjer – to helelektriske og to som skal kunne ta ladning på hver tur og med biodrivstoff eller LNG som alternativ til elektrisitet. Kravene vil redusere CO2-utslippene med 17.000 tonn/år i forhold til dagens løsning. Ny kontrakt tar til å gjelde fra 2021, for en periode på 8 år.

På strekningene Mannheller – Fodnes og Hella – Vangnes – Dragsvik skal det bli fem ferjer som vil ta mesteparten av energien fra strømnettet og med biodrivstoff som alternativ. Her vil spares i underkanten av 9.000 tonn/år med CO2-utslipp. En veiledende kunngjøring er ute på doffin.no, antatt dato for publisering av kunngjøring av konkurranse er 5. oktober i år. Ny kontrakt skal gjelde fra 2020, for en periode på 8 år. ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet skal miljø vert vekta med 30% som tildelingskriterium for kontrakt, pris med 70%.

Bli den første til å kommentere på "Nye miljøferjer på anbud, skal kutte utslipp lik 15 000 biler"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.