Tidlig markedsdialog nødvendig for raskere grønn omstilling

Anbud365: Tidlig markedsdialog nødvendig for raskere grønn omstillingTrude Ertresvåg, leder for profesjonelle anskaffelser i Miljømerking Norge, mener det ligger en stor miljøgevinst i å satse på mer innovative løsninger for vask av alle slags kjøretøy.

Skriv ut artikkelen

Dialog med markedet i forkant av konkurranser er ofte mangelfull. Resultatet kan bli dårlige konkurranser fordi kravene ikke står i forhold til hva markedet faktisk kan tilby. Innkjøpere inviteres nå til markedsdialog om vask av kjøretøy, i regi av Miljømerking Norge, den 16. februar i Oslo. Det er rundt fire millioner privatbiler, varebiler og busser i Norge i dag. Vask av slike kjøretøy bruker sammenlagt over 10 millioner kubikkmeter med vann og 100 000 tonn vaskekjemikalier hvert år. Mye av dette renner deretter ut i norske vassdrag eller blir til slam i kommunale renseanlegg.

For privatbiler har markedet gjort store investeringer for å legge til rette for mer miljøvennlig bilvask. På knappe ett år har Uno-X åpnet over 20 svanemerkede bilvaskehaller over hele landet, og planlegger å nå 50 innen årsslutt.

Mer innovative løsninger

De svanemerkede vaskehallene har teknologi som renser bort miljø- og helseskadelige stoffer fra vannet og strenge krav til innholdet i vaskemidler. I tillegg har de et avansert rensesystem som gjør at de kan resirkulere vaskevannet og bruke det om igjen. Det gir en reduksjon i vannforbruket på opp mot 90%.

Miljøkravene til privatbilvask er også overførbare til vask av større kjøretøy. Trude Ertresvåg, leder for profesjonelle anskaffelser i Miljømerking Norge, mener det ligger en stor miljøgevinst i å satse på mer innovative løsninger for vask av alle slags kjøretøy.

– Innkjøpere melder om bevegelse i markedet og leverandører melder om interesse fra innkjøpere. For skalering på storbilvask, som vi har sett med privatmarkedet, trengs en felles dytt, sier Ertresvåg.

Hun viser også til at storbilvask er et aktuelt område å samarbeide om, både mellom innkjøpere og logistikkpartnere, transportører, og leverandører av varer.

– Leverandører av varer må jo også vaske sine kjøretøy eller innleid transport, og da bør det tenkes miljø, sier Ertresvåg.  

Samarbeid for grønnere markedsutvikling

For å få til en god diskusjon om hva som skal til for at flere innkjøpere stiller krav om mer miljøvennlig vask av kjøretøy, er det i det kommende seminaret invitert ulike aktører. Målet er å avdekke konkrete tiltak for å få på plass mer miljøvennlig vask.

– Noen må gå først, eller så går man sammen. Skal leverandører først gjøre disse omstillingene, må innkjøpere gi uttelling for det i anskaffelser. Da vet leverandørene at det er et marked og tørr i større grad å investere for å oppnå miljøgevinstene, sier Jorunn Amundgård, seniorrådgiver for anskaffelser i Miljømerking Norge (bilde t.v.).

Program og påmelding til seminaret finner du her.

Bli den første til å kommentere på "Tidlig markedsdialog nødvendig for raskere grønn omstilling"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.