Kystverket inviterer til samarbeid for bærekraftige løsninger. Markedsdialogen nylig markerer starten på et videre arbeid med å integrere innspillene i planleggingen av kommende anskaffelser, poengterer Kystverket. Målet er å utvikle konkurransegrunnlag og kontrakter som bidrar til reelle utslippsreduksjoner i utbyggingsprosjekter. Samtidig er de i gang med anbudsprosessen knyttet til milliardprosjektet Stad skipstunnel.
Kystverket vil bidra til å skape en åpen dialog om hvordan offentlige anskaffelser kan gjøre sitt i arbeidet med å redusere klimagassutslipp i kommende utbyggingsprosjekter, fremgår det av deres nettside.
Nullutslipp og rapportering
Kystverket presenterte sin utbyggingsportefølje for 2025 i markedsdialogen de arrangerte med bransjen og understreket at en av transportsektorens hovedprioriteringer er å bidra til Norges klima- og miljømål.
Blant temaene som ble diskutert, var utfordringene med å innføre nullutslippsmaskiner i anleggsarbeid og behovet for mer presise rapporteringsprosedyrer for klimagassutslipp. Det ble også satt søkelys på hvordan klima- og miljøkrav kan få større gjennomslag i anskaffelsesprosesser, f.eks. gjennom klimavennlige materialvalg og økt energieffektivitet.
Kystverket understreket at tett samarbeid med bransjen er avgjørende for å finne effektive løsninger, og ifølge nettsiden til Kystverket gav dialogen verdifulle innspill på hvordan kontrakter og anbudskrav kan utformes for å stimulere til investering i bærekraftige løsninger.
Stad skipstunnel
Samtidig er Kystverket i ferd med å gjennomføre en anbudsprosess for bygging av Stad skipstunnel. Seks entreprenører ønsker å delta i konkurransen – to norske, en fransk, en spansk/norsk og to kinesiske tilbydere. Anskaffelsen er kunngjort som totalentreprise med prekvalifisering og forhandlinger. Kystverket legger opp til å være ferdig med evalueringen i mars.
Planen går ut på kontraktsignering høsten 2025 og byggestart tidlig i 2026. Dette betinger at man oppnår tilbud innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Byggetiden har Kystverket estimert til om lag fem år. Prisen ble i 2021 oppgitt å bli 3,4 milliarder kroner, høsten 2023 ble prisen anslått til 5,1 milliarder kroner.
Bli den første til å kommentere på "Vil ha konkurransegrunnlag som bidrar til reelle utslippskutt"