Miljømerking Norge: Nordisk samarbeid sikrer økt gjennomslag for miljømerkede produkter

Anbud365: Miljømerking Norge Nordisk samarbeid sikrer økt gjennomslag for miljømerkede produkterMarkeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge, Anne Grethe Henriksen, gleder seg over initiativet til København kommune: - Vi har de siste årene merket en stadig økende etterspørsel etter miljømerket tekstil til forbrukermarkedet,sier hun.

Skriv ut artikkelen

Initiativet fra Københavns kommune om en felles nordisk offensiv for å påvirke markedet i grønnere retning ved å fremme etterspørselen etter miljømerkede produkter, vekker begeistring i Miljømerking Norge. – Vi er utrolig glade for at så mange innkjøpere i Norge og Norden stiller seg bak initiativet, kommenterer Bjørn Olav Strandli, markedsrådgiver i Miljømerking Norge overfor Anbud365. Dette bør inspirere private innkjøpere, offentlige virksomheter, kommuner og fylkeskommuner.

Markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge, Anne Grethe Henriksen, gleder seg over initiativet til København kommune. Tilk Anbud365 sier hun: – Vi har de siste årene merket en stadig økende etterspørsel etter miljømerket tekstil til forbrukermarkedet. Stadig flere produsenter ønsker å lisensiere sine tekstiler og vi har derfor vært på flere kontrollbesøk hos store tekstilprodusenter i Asia de sisten årene. At denne type tekstiler nå også blir tilgjengelig for det profesjonelle markedet er godt nytt for miljøet.  

– Det er helt unikt at København kommune sammen med Oslo, Bergen og andre nordiske storbyer så aktivt arbeider for å fremme etterspørselen etter miljømerkede produkter. Vi vet at en av Norges aller største innkjøpere – Sykehusinnkjøp – også vil være med på laget. Vi er utrolig glade for at så mange innkjøpere i Norge og Norden stiller seg bak initiativet, kommenterer Bjørn Olav Strandli, markedsrådgiver i Miljømerking Norge. Dette bør inspirere private innkjøpere, offentlige virksomheter, kommuner og fylkeskommuner. Vår erfaring er at en tydelig kurs på bruk av miljømerker skaper forutsigbarhet. Den gir leverandører mulighet til å jobbe med omstilling for å klare å oppfylle de offensive miljøkravene Svanemerket, EU Ecolabel og tilsvarende ordninger stiller. Det er nemlig ingen enkel snu-operasjon, her snakker vi omstilling i praksis.

Viktig med markedsdialog

Dansk mote og tekstil var vert da København kommune med støtte fra partnerskap for offentlige grønne innkjøp (POGI) og Miljømerking Danmark 12. november inviterte leverandører og produsenter til dialog om arbeidsklær, anskaffelser og miljømerker.
I løpet av dagen ga både leverandører og kjøpere forslag til hvordan Københavns kommune sikrer mer miljømerkede lette arbeidsklær på kommende anskaffelsesavtaler. Noen av rådene var:


• Velg et standard utvalg av arbeidstøy og unngå detaljerte kravspesifikasjoner
• Gi produsentene mer tid til å implementere avtalen – helst 12-18 måneder fra kontrakt til kontraktstart.
• Inkluder kommunens interne arbeidsgrupper i markedsdialogen for å sikre korrekt beskrivelse av arbeidsklærne og eierskap til anskaffelsesavtalen.

Miljømerker, en bærebjelke i bærekraftig innkjøp

Bruk av miljømerker i anskaffelser er ingen nyhet her til lands. Det har i en årrekke blitt stilt krav. Sykehusinnkjøp lanserte nylig en av Nordens mest offensive miljøpolicyer der miljømerker er en bærebjelke. Sykehusinnkjøp benytter anerkjente miljømerker som hjelpemiddel til å sikre lavere klimautslipp, mindre forurensing og bedre ressursbruk. Miljømerker som Svanemerket og EU Ecolabel stiller krav i hele livsløpet til varer og tjenester, kontrollerer komplisert dokumentasjon og gjennomfører kontrollbesøk hos produsenter rundt i hele verden.

Statsbygg, NAV, Vinmonopolet og Sykehusinnkjøp er alle eksempler på offentlige foretak som benytter seg av miljømerker i sine innkjøp. Ålesund, Fredrikstad, Drammen, Bergen og Asker og fylkeskommunene Hordaland og Østfold gjør det samme. Tankegodset om samarbeid som nå lanseres fra København er en spennende modell. Vi håper på og vil jobbe for tilsvarende initiativer i Norge ila 2020. Der parisavtalen måtte mangle konkrete mål viser nå innkjøperne vei.

Et voksende marked

Markedet for miljømerkede møbler har vokst stort de siste tre åra. Bare i Norge tilbyr nå  mer enn tretti ulike produsenter over 1200  produkter, hovedsaklig til proffmarkedet. Det er innkjøpernes miljøkrav og produsentenes vilje til å jobbe med grønn omstilling som har ført til dette. Utemøbler er også et marked i utvikling, en produktgruppe vi har stor tro på i 2020. Boliger og andre bygg må også nevnes, her har det vært en ekspansiv vekst i Norge, Sverige og Danmark den siste tiden. I Sverige er det nå 7 252 boenheter fordelt på 802 bygg. Det er videre 14 914 boenheter under oppføring fordelt på 1 206 bygg. I Norge øker trykket jevnt. Miljømerking Norge teller nå 2 432 boeneheter fordelt på 14 prosjekter. I tillegg bygges det svanemerkede skoler og barnehager. Kommunene er en faktor i denne veksten, da de kan stille betingelse om miljøriktig bygging på tomter de selger – det nytter å stille krav.

Det er i 2020  mulig å stille miljøkrav innen de fleste produktkategorier. Likevel er det en utfordring at tilgangen på miljømerkede produkter er for lav på enkelte områder. Dette gjelder for eksempel for drivstoff. Mindre innkjøpere som ønsker å stille krav til sine leverandører blir ofte møtt med at det ikke er interessant å miljømerke fordi det skal kjøpes inn for små mengder på akkurat denne avtalen. Dette gir ikke leverandørene den forutsigbarheten de trenger. Med mer samarbeid mellom innkjøperne kan vi sikre større volum på det som kjøpes inn med miljøkrav. Da sikrer vi både en grønn leveranse og konkurransedyktige priser.

Mer å lese:  

 Mere miljømærket arbejdsbeklædning i offentlige indkøb er fremtiden

Indkøbere vil i fremtiden efterspørge flere miljømærkede produkter

Mange ønsker mere miljømærket arbejdsbeklædning og kontorartikler

Bli den første til å kommentere på "Miljømerking Norge: Nordisk samarbeid sikrer økt gjennomslag for miljømerkede produkter"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.