Norske anskaffelsesregler gjelder også ved foten av Himalaya

Anbud365: Norske anskaffelsesregler gjelder også ved foten av HimalayaKjell Tormod Pettersen er Norges ambassadør til Nepal. Her har han samlet sin stab ved ambassaden (ambassadøren i grå dress og lyseblå skjorte foran vinduet). Foto: Den norske ambassaden i Kathmandu.

Skriv ut artikkelen

Nærmere 100 steder rundt omkring i verden praktiseres de norske anskaffelsesreglene, så også i Nepal – landet ved foten av fjellmassivet Himalaya. Her kjøper den norske ambassaden en rekke varer og tjenester, så langt råd er fra lokalt næringsliv. For norske utenriksstasjoner innrettes anskaffelsene som en støtte for norsk utenriks– og bistandspolitikk.

Norge har for tiden 99 utestasjoner, hvorav 82 ambassader og ett representasjonskontor, ni generalkonsulater samt sju faste delegasjoner i multilaterale organisasjoner. Utestasjonene er spredt over hele kloden, men er uansett omfattet av norske anskaffelsesregler. De 29 utestasjonene som befinner seg i EU–/EØS–området må følge loven og forskriftens del I og III, mens de 70 som er utenfor dette området, bare er omfattet av loven og forskriftens generelle bestemmelser i Del I.

Kjell Tormod Pettersen er ambassadør til Nepal. Ambassaden ligger i hovedstaden Kathmandu. Han sier til anbud365.no at Nepal i dag er ett av tolv fokusland for norsk utviklingsbistand og vi har lange tradisjoner, tilbake til 1960–tallet, for å yte bistand til landet. Det norske engasjementet er, etter avslutningen av borgerkrigen i Nepal 2005, utvidet til å bidra til utvikling av godt styresett, demokratibygging og utdanning på grunnskolenivå.

Et «hjerte for Nepal»

Generelt sett opplever ambassadøren at norsk sivilt samfunn – mange nordmenn og norske, ikke–offentlige organisasjoner – har et «hjerte for Nepal». Et anslag tyder på at ca. 3000 norske turister besøker landet årlig, hvorav de fleste søker de gigantiske fjellmassivene i Himalaya. Mange er der på korttidsopphold i forbindelse med studier, og i Norge er det om lag 300 – 400 nepalske studenter årlig.

Men hva med anskaffelsene ambassaden gjør?

– Anskaffelsene speiler formålet med norsk utviklings– og utenrikspolitikk, sier ambassadøren. Lokale leverandører bidrar direkte i gjennomføring av tiltak som finansieres av bistandsmidler, f.eks. gjenoppbygging av skoler eller kjøp av kompetanse knyttet til energi/vannkraft. Så langt det finnes kompetanse, søker vi leverandører på det lokale markedet. Dette er praktisk og ofte rimelig samtidig som det i prinsippet er viktig å understøtte økonomisk utvikling i regionen. Der nødvendig kompetanse ikke finnes, må vi henvende oss til internasjonale – inklusive norske – markeder.

Ulike tjenesteanskaffelser

Ambassaden kjøper eksempelvis konsulenttjenester knyttet til forvaltning av tilskuddsmidlene. Det dreier seg blant annet om eksterne gjennomganger og evalueringer av hvorvidt et gitt bistandsprosjekt gjennomføres etter avtale og om de ønskede resultater oppnås. Helt andre anskaffelser er vedlikeholds- og vakttjenester som utgjør vesentlige poster på ambassadens driftsbudsjett.

Ambassadør Pettersen er opptatt av å konkurranseutsette oppdrag. Det kan, understreker han, føles lettvint og praktisk å forlenge eller gi nye oppdrag til kjente partnere, men erfaringene med konkurranseutsetting og funn av nye samarbeidspartnere som leverer godt med hensyn til kvalitet og kostnader, er gode. Dessuten er konkurranseutsetting – sammen med åpenhet – viktige prinsipper å følge i kampen mot korrupsjon. Ambassaden tilstreber åpenhet om hvem man samarbeider med, bl.a. gjennom informasjon på sine nettsider.

Faglig støtte «hjemmefra»

Faglig støtte for sin anskaffelsesvirksomhet henter utestasjonene i Utenriksdepartementets (UDs) Seksjon for anskaffelser som ledes av avdelingsdirektør Wenche Jørgensen. I løpet av den siste tiden har ambassaden søkt støtte her ved tre anskaffelser. Underdirektør Knut Øyvind Granli forklarer følgende om anskaffelsesvirksomheten i utenrikstjenesten:

– Vår seksjon skal støtte UDs ledelse i styring og systematisk forbedring av anskaffelsesvirksomheten. Vi skal også støtte UDs ulike organisasjonsenheter og Norges utenriksstasjoner i gjennomføringen av deres anskaffelser. Da må vi delvis arbeide strukturert og langsiktig med bevisstgjøring, kompetanseheving, forenkling og så videre. Samtidig må vi ha høy tilgjengelighet og fokus på å være nyttige ovenfor våre interne kunder når de trenger støtte i sine løpende oppgaver.

– Det er avgjørende, fortsetter Granli, at ytelser vi anskaffer fra eksterne leverandører, holder høy kvalitet til konkurransedyktige betingelser, slik at de bidrar til en effektiv utenriks- og bistandspolitikk. Ettersom det ikke er likegyldig hvordan vi oppnår resultatene, er det dessuten et selvstendig mål at anskaffelsesprosessene skjer i samsvar med krav og forventninger til hvordan offentlige ressurser forvaltes. Vi må ivareta samfunnets interesser og derved også UDs omdømme!

Bli den første til å kommentere på "Norske anskaffelsesregler gjelder også ved foten av Himalaya"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.