Gav bilskilt-kontrakt til tysk selskap med eiertilknytning til russer på EUs sanksjonsliste

Anbud365: Gav bilskilt-kontrakt til tysk selskap med eiertilknytning til russer på EUs sanksjonslisteFør anskaffelsen av produsent til bilregistreringsskilt ble aktuelle leverandører sjekket for å se om de ble rammet av forbudene i EU-regelverket, som regulerer de restriktive tiltakene mot Russland, sier Anna Berggrund, direktør i Transportstyrelsen i Sverige. Anskaffelsen omfattes ikke av sanksjonene mot Russland. (foto: Josefine Bäckström).

Skriv ut artikkelen

En mediestorm er blusset opp i Sverige etter at Transportstyrelsen valgte en tysk leverandør til å produsere registreringskilter til biler. Årsaken er en påstand om at det tyske selskapet har eiertilknytning til en russer på EUs sanksjonsliste over tilhengere av Putins Ukraina-angrep. Styrelsen tilbakeviser påstanden, sier de har full kontroll og at skilt-leverandøren ikke skal få tilgang til den åpne, offentlige delen av skiltregisteret.  I registeret fins følsomme data om samtlige kjøretøy i Sverige. Striden har nå havnet i rettsapparatet.

Det fremgår av omtalen i svenske medier at et tysk selskap, Tönnjes, vant en anbudskonkurranse i regi av Transportstyrelsen om produksjon av registeringsskilt. Transportstyrelsen er et svensk forvaltningsorgan underlagt Näringsdepartementet.

Russisk politiker på EUS sanksjonsliste

Selskapet som i dag sitter på kontrakten, SMC (Scandinavian Motorcenter) har klaget beslutningen inn for det svenske, administrative klagesystem, først förvaltningsrätten. SMC hever at Tönnjes omfattes av EU-sanksjoner fordi det er eiertilknytning til en ledende russisk politiker.

Det hevdes i mediene at moderselskapet til Tönnjes er majoritetseier i det russiske selskapet Znak, som er grunnlagt av Andrejevitj Ponomarjov. Han er «storeier» i selskapet, og sitter i overhuset i den russiske føderale folkevalgte forsamlingen (Dumaen). Han skal være en av de rikeste politikerne i Russland, samt stå på EUs sanksjonsliste fordi han støtter Putins krig i Ukraina, ifølge Svenska Dagbladet.

Tilbakeviser påstander

Transportstyrelsen tilbakeviser påstanden om at de ikke kan inngå avtale med det tyske selskapet som vant anbudskonkurransen. Den omfattes ikke av sanksjonene mot Russland, heter det. Før anskaffelsen ble aktuelle leverandører sjekket for å se om de ble rammet av forbudene i EU-regelverket, som regulerer de restriktive tiltakene mot Russland.

Transportstyrelsen presiserer dessuten at den som vinner anbudet, aldri vil få tilgang til VTR, Vegtrafikregistret. Transportstyrelsen gir skiltprodusenten bare den åpne, offentlige informasjonen som er nødvendig for å produsere og distribuere skilt. Transportstyrelsen har også, heter det, rutiner for håndtering av sensitiv informasjon.

Svært alvorlig

I anskaffelsen har styrelsen stilt krav om at informasjonen som produsenten har tilgang til, ikke kan overføres til tredjeland (land utenfor EU). Dette betyr at de ved vurdering av tilbud undersøker om det er fare for tredjelandsoverføring. – Hvis dette var tilfelle, kan vi avvise tilbudet. Det har ikke vært aktuelt i denne saken, skriver styrelsen på sin nettside. Vi er fullt klar over Russlands forsøk på å samle inn informasjon på ulike måter som kan brukes mot Sverige. Vi tar spørsmålet om informasjonen vår svært alvorlig.

Dagens Nyheter har kontaktet en forsvarsekspert, Per Skoglund, som er forsker ved Försvarshögskolan. Han sier i en kommentar til skilt-anbudet at russisk etterretningstjeneste med dette kan få tilgang til viktige data om samtlige kjøretøy i Sverige. I kjøretøyregisteret finnes følsom informasjon som kan benyttes av totalforsvaret for å krigsplassere samfunnsviktige kjøretøy.

Bli den første til å kommentere på "Gav bilskilt-kontrakt til tysk selskap med eiertilknytning til russer på EUs sanksjonsliste"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.