Om lag 55% av svenske leverandører til det offentlige Sverige gir i en fersk undersøkelse uttrykk for at covid19-pandemien har – mer eller mindre – påvirket deres evne til å levere. I samme undersøkelse sier hele seks av ti leverandører at dersom flere innkjøpere ville legge større vekt på kvalitet i stedet for laveste pris, ville de levere flere tilbud i konkurransene. Fire av ti sier at det er blitt vanskeligere å levere tilbud, bl.a. på grunn av mer kompliserte krav, for mye fokus på laveste pris i forhold til kvalitet og for mye administrasjon.
Denne gangen fikk leverandørene også spørsmål om hvordan de opplever at pandemien har påvirket deres evne til å levere til offentlig sektor. 8,7% svarer at pandemien har påvirket deres leveranseevne betraktelig, og 46,4% svarer at den har påvirket på en eller annen måte. Litt over en tredjedel sier at offentlige anskaffelser er blitt viktigere eller mye viktigere enn tidligere.
Hvorfor leverer man ikke tilbud?
På spørsmål om hva som er den vesentligste grunnen til å avstå fra å delta i offentlige anbudskonkurranser, svarer fire av ti at administrasjonen av det hele var for omfattende. Det er om lag seks prosent av de som er med i undersøkelsen, som ikke tidligere har deltatt i slike konkurranser. Vinnersjansene var for små, irrelevante kravspesifikasjoner, for høye krav og for stor anskaffelse var andre grunner.
Mindre størrelse på anskaffelsene oppgis av om lag halvparten av de spurte når spørsmålet er hva som skal til for at de vil delta i en offentlig anbudskonkurranse. En noe mindre andel svart at det må være lettere å få rede på hvilke anskaffelser som passer for deres foretak.
Kanskje levere tilbud, men …
Om man noen gang har tenkt på å komme med tilbud i en offentlig anskaffelse, men likevel droppet det? I 2021 som i 2020 svarer 85% av de spurte leverandørene at de kjenner seg igjen i en slik situasjon. Godt 50% svarer at grunnen var at fokuset på lave priser var for stort og kravspesifikasjonene var irrelevante og umulig for dem å leve opp til.
Halvparten av de spurte mener at det hverken er blitt vanskeligere eller lettere i et siste å levere tilbud i en offentlig anbudskonkurranse. Særlig mindre administrasjon og tydeligere kravspesifikasjoner oppgis som begrunnelse. Men nær fire av ti sier at det er blitt vanskeligere. Mer kompliserte krav, for mye fokus på laveste pris i forhold til kvalitet og for mye administrasjon, f.eks. krav på referanser og dokumentasjon er de grunnene man oppgir.
Større vekt på kvalitet
Hele seks av ti leverandører sier at dersom flere innkjøpere ville legge større vekt på kvalitet i stedet for laveste pris, ville de levere flere tilbud i konkurransene.
Også kontraktsoppfølgingen stiles det spørsmål om. Nør fire av ti mener den er hverken bra eller dårlig, litt under 20% sier den er bra, mens om lag 20% mener den er dårlig. 11% at den er svært dårlig.
Bli den første til å kommentere på "Leveringsevnen til 55% av svenske leverandører påvirket av pandemien"