De fordeler som offentlige selskaper i konkurranse med private aktører har, kan påvirke balansegangen dem imellom i krisetider. Konkurrensverket i Sverige gir i den anledning en rekke anbefalinger om hvordan det offentlige og deres selskaper bør oppføre seg i krisetider for å hindre at de skal utnytte sine særfordeler. Konkurransenøytraliteten bør holdes høyt i hevd selv om det er krisetider, er kjernen i anbefalingene – eller «hold dere på matta».
Analysen «Offentligt privat Konkurrens i kristider» inngår i inngår i Konkurrensverkets rapport «Konkurrens i kristider» som belyser konkurranse-aspekter ved ulike typer samfunnskriser.
Analysen dreier seg om hvordan konkurranseforholdene mellom private og offentlige aktører kan endre seg i krisetider. I krisetider kan forskjeller i forutsetningene mellom offentlige og private øke. Til forskjell fra private aktører har det offentlige tilgang til skattepenger, de har ingen gevinstkrav og de kan ikke gå konkurs, heter det.
Anbefalinger
Med utgangspunkt i hva Konkurrensverket har funnet i sine analyser, kommer en serie anbefalinger:
- Offentlige aktører bør legge opp til at deres salgsvirksomhet opptrer så konkurransenøytralt som mulig.
- En slik nøytralitetspolicy, som bør gjelde i så vel krisetider som under normale forhold, bør innebære at den offentlige salgsvirksomheten skal
– skilles organisatorisk fra annen virksomhet
– rapporteres separat
– drives på forretningsmessige vilkår - Ettersom virksomheter og markedsforhold endres over tid, er det også velegnet at policy’en legger opp til at det i salgsvirksomheten skal finnes rutiner og kompetanse for så langt som mulig – løpende – skal kunne
– gjennomføre analyser av de langsiktige konkurransevirkningene av pågående,
ekspanderende og nystartede virksomheter
– sørge for at virksomhetene drives på en kompetansemessig måte
– ta vare på klager fra konkurrerende private aktører - Som utgangspunkt før eventuelle utvidelser av kommunenes og regionenes aktiviteter med sikte på å bidra til forsyningen i krisetider skje innenfor rammen av de særskilte kriseberedskapsreglene. Det bør ikke gjøres i form av endringer av de kommunale reglene som regulerer grensen for kommunenes og regionenes salgsvirksomhet.
- Også andre regelendringer som utvider rammen for offentlige salgsvirksomhet bør gjøres med tilbakeholdenhet.
- Under alle omstendigheter bør det nøye analyseres hvilken påvirkning en utvidelse av det offentliges kompetanseområde kan få på konkurransen på lang sikt.
Bli den første til å kommentere på "Oppfordrer offentlige foretak til å «holde seg på matta» i krisetider"