Dersom du stiller krav i en anskaffelse, men ikke følger opp om kravene underveis, undergraves konkurransen – på samme måte som useriøse aktører gjør det. Dette er en av konklusjonene i en fersk svensk rapport som dreier seg om fungerende konkurranse i offentlige anskaffelser. Transaksjonskostnader, manglende oppfølging, løpende evaluering og flere tilbydere er stikkord i rapporten.
Professor Fredrik Andersson står bak rapporten «Konkurrens och offentlig upphandling». Oppdraget kommer fra Konkurrensverket, som bl.a. har som formål å fremme forskning på konkurranse- og anskaffelsesområdet. Andersson har studert hvordan konkurransehensyn ligger til grunn og kan ligge til grunn for formålstjenlige og effektive offentlige anskaffelser.
Han trekker fire konklusjoner av sitt arbeid:
- De transaksjonskostnadene det fører med seg å delta i en offentlig anskaffelse, er en barriere. Det gjelder både direkte kostnader for å beherske regelverk og oppfylle formelle krav, og indirekte kostnader som det innebærer å investere tid og krefter i en konkurranse der utfallet er usikkert. Det er åpenbart konkurransefremmende om offentlige oppdragsgivere legger til rette for deltakelse i konkurransene gjennom åpenhet og informasjon.
- Ufullstendig oppfølging av vilkår som er stilt, er et konkurranseproblem. Dersom stilte vilkår som gjelder kvalitet på det som leveres eller på produksjonen via sosiale og miljømessige vilkår ikke følges opp, er det en risiko for at foretak regner med og handler som om muligheten for at oppfølging ikke skjer. Det innebærer en fordel for de som ikke oppfyller de aktuelle vilkårene, skriver professoren. Slik risiko undergraver konkurransen på samme måte som – generelt sett – useriøse foretak. Å ha og fullt ut benytte klare og tydelige prinsipper for oppfølging er altså en forutsetning for fungerende konkurranse.
- Under ellers uendrede forutsetninger er det en fordel for konkurransen å ha flere tilbydere i en anskaffelse – gitt at det er seriøse tilbydere og at deres muligheter til å være med i konkurransen, er reell. Det å være aktiv på å informere og ha dialog – og dermed invitere inn og oppmuntre flere til å delta, fremmer fungerende konkurranse, er professorens konkusjon.
Det er viktig for all offentlig virksomhet å evaluere anskaffelser fortløpende. Spørsmålet som bør stilles, er om det finnes varer/tjenester/aktiviteter som ikke anskaffes, men som burde gjøre det. Samme spørsmål bør naturligvis, heter det, også stilles andre veien. Fungerende konkurranse tas var på om man aktivt spør om det finnes muligheter for å gjøre anskaffelser på nye områder.
Bli den første til å kommentere på "Rapport: Uten oppfølging av krav undergraves konkurransen, som useriøse aktører gjør det"