Fra kommende årsskifte innfører Sverige nye anskaffelsesregler for kjøp av visse velferdstjenester. Ikke noe gevinsttak, men likevel må de ideelle som skal få kontrakter, forplikte seg til å investere et eventuelt overskudd i selve virksomheten de ivaretar på vegne av det offentlige. Når slike kontraktene har en verdi under ca. to millioner svenske kroner, bortfaller kunngjøringsplikten etter de kommende, nye reglene.
Med endringene i den svenske loven om offentlige anskaffelser er siste kapittel i denne omgang skrevet etter den kontroversielle Reepalu-utredningen og forslaget om et gevinsttak for private som ønsket oppdrag i den offentlige velferdssektoren. Endringene omfatter anskaffelser av velferdstjenester opp til den angjeldende terskelverdien, som for tiden er drøyt 7,1 millioner svenske kroner.
Det er snakk om færre og mer fleksible regler. En av de nye mulighetene er å kunne reservere kontrakter for visse organisasjoner – for å kunne gjøre det lettere for den ideelle sektoren. Disse organisasjonene må oppfylle visse krav, bl.a. om å reinvestere gevinster og la personalet være representert i ledelsen. Slike kontrakter skal ikke ha en lengde på over tre år.
Kunngjøring og dokumentasjon
Blant reglene som må følges er kunngjøring, informasjon til leverandørene, dokumentasjon og klagemuligheter. Ved oppdrag som har såkalt grenseoverskridende interesse, må de grunnleggende anskaffelsesrettslige prinsippene legges til grunn. Det gjelder bl.a. åpenhet og likebehandling.
I utgangspunktet skal det kunngjøres i en alminnelig tilgjengelig, elektronisk database, men oppdrag til en verdi under 28% (om lag to mill.) er ikke underlagt kunngjøringsplikten. Da kreves det ingen kunngjøring. Det samme gjelder når vilkårene for forhandlinger uten forutgående kunngjøring er tilstede – eller om det foreligger særskilte grunner.
Info til tilbyderne
Oppdragsgiveren skal, ifølge lovendringene, underrette tilbyderne om tildelingsbeslutningen og dokumentere gjennomføringen av anskaffelsen. Dokumentasjonen skal være god nok til å underbygge oppdragsgiverens beslutninger gjennom alle anskaffelsens faser. Kravet til dokumentasjon gjelder ikke ved anskaffelser til en verdi under 100 000 kroner.
Slike regler som karensperiode, klagemulighet, erstatning, overtredelsesgebyr og tilsyn vil også gjelde for anskaffelser av velferdstjenester. Regelen om karensperidoen skal imidlertid ikke gjelde dersom det har foregått en anskaffelse uten kunngjøring i pakt med bestemmelsene om unntak fra kunngjøringsplikten.
Bli den første til å kommentere på "Sverige med nye regler for kjøp av velferdstjenester – til beste for de ideelle"