Unngikk gevinsttak, fikk trangere godkjennelses-nåløye – nå truer søknadskaos

Anbud365: Unngikk gevinsttak, fikk trangere godkjennelses-nåløye – nå truer søknadskaosI tillegg til eksisterende virksomheter som har tillatelse til å drive, kommer en rekke nye, blant annet 1250 foretak innenfor hjemmetjenestene. Dertil er kravene skjerpet etter lovendringen sist, og granskingen kommer til å bli mye tøffere, ifølge Vårdföretagarna, som er bekymret. På bildet næringspolitisk sjef i Vårdföretagarna, Sabina Joyau (foto: Vårdföretagarna).

Skriv ut artikkelen

Svenskene slapp unna gevinsttak for private, kommersielle som driver i offentlig velferdstjeneste, men nåløyet for å bli godkjent for i det hele tatt å kunne stille i anbudskonkurranser, ble mye trangere. Søknad om å bli godkjent må være inne innen 1. mars neste år, og tusenvis av foretak stiller seg nå i kø. Det kommer til å bli tøffe tak og muligheten for godkjennelses-kaos er påtrengende. Det er ledere og eier i de private foretakene som skal overbevise om at de innser hva det betyr å drive på velferdsområdet.

Den daværende svenske regjeringen fikk ikke Riksdagen med seg på forslaget om innføring av bl.a. gevinsttak for private, kommersielle virksomheter som utfører offentlige finansierte velferdstjenester. Derimot gikk et annet forslag gjennom, proposisjonen «Ökade tillståndskrav och särskilda regler för upphandling inom välfärden».

Det betyr at en rekke private virksomheter må bli godkjent av IVO (Inspektionen för vård og omsorg) før de kan bli akseptert som tilbydere i offentlige anbudskonkurranser om velferdsoppgaver. Dette er krav de må oppfylle i tillegg til de krav som den enkelte kommunen måtte stille i konkrete konkurranser. Søknad om godkjennelse må inn til IVO fra og med 1. januar til og med 1. mars 2019. Virksomheter som allerede har kontrakt om slike oppgaver, kan fortsette så lenge IVO behandler søknaden.

Innsikt hos eiere og ledere

Poenget er å bedømme innsikt hos eiere og/eller ledelse, dvs. eiere, styrerepresentanter og varamenn til styret. IVO skal vurdere om det i virksomheten finnes den innsikten som kreves etter de nye reglene. De som søker skal oppgi hvordan den har skaffet seg innsikt i økonomi, arbeidsrett og de regler som gjelder for det offentlige området de ønsker å konkurrere innenfor. De nye reglene dreier seg om å hindre at offentlige penger flyttes ut av virksomheten ved salg, utbytter etc. i stedet for å pløye overskudd tilbake i virksomheten. Det gjelder også lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte mv.

Det koster penger å få en slik tillatelse. Avgiften for søknad fra en nykommer i markedet er satt til 30 000 kroner, en endringssøknad 21 000 kroner.

Tøffere gransking

I tillegg til eksisterende virksomheter som har tillatelse til å drive, kommer en rekke nye, blant annet 1250 foretak innenfor hjemmetjenestene. Dertil er kravene skjerpet etter lovendringen sist, og granskingen kommer til å bli mye tøffere, ifølge Vårdföretagarna, som er bekymret.

Dersom et privat foretak nektes tillatelse er det kommunen som skal ta over driften. Det kan bli krevende for en kommune å ta over en virksomhet med f.eks. 60-70 beboere fra en dag til en annen, påpeker Vårdföretagarna.

Saksbehandlingstiden

Men saksbehandlingstiden hos IVO tidligere var mellom seks og ti måneder, frykter Vårdföretagarna at den nå blir ganske så mye lengre, selv om IVO selv mener å ha den kapasiteten som skal til. Et nystartet foretak kan ikke sette i gang før IVO har gitt grønt lys, og da hjelper det ikke om foretaket har greid kommunens krav i den konkrete anskaffelsen. Vårdföretagarna frykter en totalstopp for nye foretak i f.eks. hjemmetjenesten.

Bli den første til å kommentere på "Unngikk gevinsttak, fikk trangere godkjennelses-nåløye – nå truer søknadskaos"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.