En brukerundersøkelse til glede – slik kan vi bli enda bedre

Anbud365: En brukerundersøkelse til glede – slik kan vi bli enda bedreIkke rart det ble glede i Anbud365 da resultatet av brukerundersøkelsen forelå. Den viste god status og gav mange tips og ideer til å gjøre Anbud365 enda bedre (illustrasjonsfoto).

Skriv ut artikkelen

(En Anbud365-kommentar) Gjennom vår nyss gjennomførte brukerundersøkelse har vi fått mange ideer til hva som skal til for å gjøre Anbud365 enda bedre, mer attraktiv og nødvendig for dem som vil følge med i det offentlige anskaffelsesmarkedet. Så, stor takk til alle dere som tok av deres tid til å svare på spørsmålene i undersøkelsen. Vi tar med oss samtlige tips og innspill – med sikte på å realisere dem i en eller annen form.

—————-

Sammendrag av resultater fra brukerundersøkelsen:

  • 9 av 10 mener kvaliteten på artiklene er god.
  • 8 av 10 mener artiklene er relevante for dem.
  • 9 av 10 mener bredden i temaer er god.
  • De mest populære temaene/bransjene er regelverk, IT & teknologi og Bygg & anlegg.
  • 60 % av abonnentene har stor interesse for nyhetsbrevet.

—————-

Vi skal være forsiktig med altfor dyptpløyende analyser og konklusjoner av brukerundersøkelsen. Formålet var å ta temperaturen der ute hos våre lesere – for å se om vi er på rimelig rett vei etter halvannet års drift. Det er imidlertid vanskelig å lese annet av resultatene enn at vi er på rett vei – og det forplikter.

En god hjelp og støtte i vårt videre arbeid, ut over å fortsette som vi har begynt, er å få inn meldinger og ønsker fra leserne. Slike gav brukerundersøkelsen. Det førte til redaksjonelle gledesutbrudd.

Leverandørsiden

Blant innspillene er ikke minst ønsket om mer fokus på leverandørsiden. Det er et svært viktig poeng. Samtidig et svært så komplisert ønske å imøtekomme. Ved flere anledninger har vi fått leverandører i tale, vi har intervjuet dem, men så avstår de fra publisering av sine opplevelser på det offentlige innkjøpsmarkedet. Begrunnelsen er gjerne frykten for å komme i miskreditt hos nåværende og mulige offentlige kunder dersom det er kritikk som markedsføres. Oppdragsgivere kjenner seg igjen og liker ikke hva de leser, mener det er feil, men vil ikke ut i en debatt.

Begge deler er forståelig. Det er mennesker på alle sider av bordet, og vi har en tendens til å la oss påvirke. Selv i tilsynelatende objektive situasjoner. Lettere er det for innkjøpere å ha synspunkter på leverandører. Hva de gjør, kan gjøre og bør gjøre. Sjelden kommer motsvar fra markedet.

Modige leverandører?

Men leverandørsynspunkter hører så avgjort med, flere enn Anbud365 hittil har maktet å få frem. Fins det modige leverandører der ute som kan viderebringe sine erfaringer fra offentlige anbudskonkurranser? Det er mulig å velge formuleringer som skiller sak fra oppdragsgiver, og praksis hos oss er at intervjuede får lese og godkjenne intervjuet før det publiseres. M.a.o. full kontroll. Intet å frykte i så måte. Velkommen skal dere være, kjære leverandører til det offentlige, vi – det offentlige innkjøpsmarkedet, ikke minst – savner deres synspunkter!

I haugen med tips fra brukerundersøkelsen fins også «kanskje flere praktiske og operative eksempler/erfaringer». Igjen en ønskedrøm herfra. Og i for seg i samme lei som temaet i avsnittene over, bare at her er nok også innkjøpernes hverdag med i betraktningen. Vi er helt overbevist om at det er rikt med erfaringer fra praktisk innkjøpsarbeid, spørsmålet er bare hvordan vi, som ikke har ressurser a la de store mediene, skal kunne skaffe oss tilgang til disse.

Fra innkjøpspraksis

De aller fleste som står i innkjøpshverdagen har hverken tid eller kapasitet til overs å skrive innlegg hos oss. Noen har det, eller tar seg til det, og vi er disse virkelig en stor takk skyldig. Men det er mye å glede seg over der ute, gode konkurranser, fine kontrakter – og det er en del å irritere seg over. Erfaringer kan videreformidles til nytte for alle i bransjen. Så, gi oss et lite vink, så tar vi kontakt og legger et formidlingsløp som krever minst mulig ressurser, men som gir god spredningseffekt. Det er tusenvis som leser oss.

Ingen nevnt, ingen glemt, heter det. Ikke alle tipsene og innspillene fra brukerundersøkelsen blir med her, bare noen – to prioriterte (se avsnittene over) og noen i såkalt tilfeldig rekkefølge: Mer fra forsyningssektorene, faglig/juridiske artikler om Kofa-/domstolsavgjørelser, etisk handel, miljø, vektingsmodeller osv. Det at akkurat ditt innspill ikke ble nevnt, betyr ikke mer enn det. Vi gjør hva vi kan for å følge opp alle de gode, positive innspillene/tipsene med en ambisjon om å gjøre Anbud365 enda bedre og enda mer nødvendig for dem som vil følge med på hva som skjer i dette markedet.

Bli den første til å kommentere på "En brukerundersøkelse til glede – slik kan vi bli enda bedre"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.