Flere håndhevingsgrep som Anskaffelsesutvalget foreslår, kan føre til at saksbehandlingstiden i KOFA øker. Klagenemndas saksbehandlingstid kan fort bli en flaskehals dersom denne drar ut i tid og bli svært uheldig for leveransene til oppdragsgiver. Dette løfter Brønnøysundregistrene frem i sitt høringssvar til utvalgets andre delutredning fra medio mai i år.
I sin delutredning nr. 2 tar Anskaffelsesutvalget til orde for å endre dagens håndhevingssystem ved å dreie håndhevingen mot tiden før kontrakt er tildelt, og slik begrense behovet for etterfølgende erstatningssøksmål. Forslag til bestemmelser er ment å gi effektiv, tilgjengelig, rask og tillitsvekkende håndheving av regelverket, skriver Brønnøysundregistrene i sitt høringssvar. KOFA-vedtak skal gi bindende virkning og være et lavterskel-tilbud.
Saksbehandlingstid
– Det er positivt at klagenemnda gjennom dette kan gi flere leverandør (særlig SMB’er) mulighet til å stoppe kontraktsinngåelser og at oppdragsgivere unngår erstatningskrav om positiv kontraktsinteresse, fremholder Brønnøysundregistrene. Et slikt lavterskeltilbud vil sannsynligvis medføre en økning av klager til klagenemnda, med lengre saksbehandlingstid som konsekvens. Dette kan i tilfelle bli svært uheldig for leveransene til oppdragsgiver.
Det foreslås også at klagenemnda kan suspendere oppdragsgivers adgang til å inngå kontrakt. Suspensjonen varer frem til klagenemnda har avgjort saken eller har truffent en midlertidig avgjørelse om at suspensjonen oppheves. – Dette kan, mener Brønnøysundregistrene, begrense behovet for etterfølgende erstatningssøksmål, men klagenemndas saksbehandlingstid kan fort bli en flaskehals dersom denne drar ut i tid. Og:
Tilbud kan bli trukket
– Dette kan medføre at oppdragsgivere må kreve lang vedståelsesfrist på tilbudene, noe som i neste omgang kan gi økte priser fra leverandører eller at leverandører vegrer seg for å levere tilbud. Ved behov for utvidelse av vedståelsesfrister som følge av suspensjon, kan oppdragsgivere også risikere at leverandører ikke ønsker å utvide disse, og at tilbud derfor blir trukket fra konkurransen.
Vedståelsesfristen foreslås i utvalgets delutredning nr. 2 satt til minimum 30 dager. Dette er positivt for oss som oppdragsgiver, poengtere Brønnøysundregistrene, da vi i en periode med et presset konsulentmarked erfarte at leverandører ikke ønsket å binde seg til mer enn 14 dager vedståelsesfrist. – En vedståelsesfrist på 30 dager vurderes som rimelig med tanke på tiden som trenges for å få evaluert ferdig tilbud og tildelt kontrakt, heter det.
Vesentlig endring?
En annen problemstilling Brønnøysundregistrene bringer på banen er om en forlengelse av vedståelsesfristen som følge av en klageprosess i KOFA vil kunne bli vurdert som en vesentlig endring, og dermed medføre avlysningsplikt.
Bli den første til å kommentere på "Frykter håndhevings-reformer kan gi lengre KOFA-saksbehandlingstid"