Sanksjoner for brudd på samfunnshensyns-krav i offentlige anskaffelser må være proporsjonale, forutsigbare og forhåndsdefinerte. De må også være knyttet til en leverandørs reelle mulighet for kontroll og innflytelse. «Straffegebyrer» må ikke fungere som økonomisk incitament for oppdragsgiver eller inntjeningsmodeller for konsulenter. Dette understreker NHO Service og Handel i et innspill til Stortinget behandling av forslag til endret anskaffelseslov.
En av NHOs største landsforeninger, NHO Service og Handel (NHOSH), har i sitt innspill til Stortingets behandling av forslag til endret anskaffelseslov med et behov for presisering av paragrafen om sanksjoner for brudd på kontraktsvilkår om samfunnshensyn (5p).
Krav til sanksjoner
Det er forståelse for at kontraktsbrudd skal ha konsekvenser, heter det, men det bør knesettes et tydelig prinsipp i premissene om at bestemmelsen om sanksjoner også skal være proporsjonale, forutsigbare og forhåndsdefinerte, og knyttet til leverandørens reelle kontroll- og innflytelsesområde. NHOSH foreslår å ta dette prinsippet inn som et ledd i paragrafen.
– Det bør legges til grunn for bestemmelsen at det er uheldig om «straffegebyrer» fungerer som økonomisk incitament for oppdragsgiver eller inntjeningsmodeller for konsulenter, fremholder NHO-foreningen. Dette er kontraproduktivt for samarbeid som bringer bedre resultater.
De peker også på at hovedvirkemiddelet normalt er tilbakehold av vederlag ved brudd, fremfor vidtrekkende unike bøteregimer. For arbeidslivskriminalitet, gjelder også heving av kontrakt.
Grunnleggende prinsipper
NHOSH ønsker dessuten å beholde i den kommende loven dagens lovparagraf om de grunnleggende prinsippene (§4) som minstenorm for alle anskaffelser under terskelverdiene. Dette opprettholder konkurranse, likebehandling, forutberegnelighet, etterprøvbarhet og forholdsmessighet – og sikrer åpenhet og tillit i markedet, heter det, og: – Forenkling må ikke bli ensbetydende med lavere transparens og skjulte barrierer for leverandører, og som stiller de leverandørene som er kritisk til anskaffelsesvirksomheten i særdeles svekket posisjon.
Ny SMB-bestemmelse
Et forslag til ny SMB-rutinebestemmelse er også med i NHOSHs innspill til Stortingets næringskomite. Der heter det at oppdragsgiver jevnlig skal evaluere kontraktsvilkår som kan medføre unødvendige eller uforutsigbare administrative byrder eller kostnader for leverandører. Her skal det legges til grunn et særlig hensyn til SMB-eres reelle mulighet til å delta og ved behov justere eller fjerne slike vilkår.




Bli den første til å kommentere på "Advarer: «Straffegebyrer» må ikke bli økonomisk incitament for oppdragsgiver"